Monday, November 1, 2010

Profesor dan pendayung

Suatu hari seorang profesor bijak pandai sedang menyeberang  sebuah sungai yang luas dengan sebuah sampan yang didayung oleh seorang lelaki.
Di tengah perjalanan, profesor bertanya, "Kamu pandai menulis dan membaca?"

"Tidak tuan. Saya buta huruf, " jawab pendayung sampan.

"Oh, kamu sudah hilang separuh dari kehidupan kamu! Orang yang tidak pandai menulis dan membaca telah hilang separuh keupayaan untuk hidup berjaya."

Sampan terus bergerak meredah sungai yang luas itu.

Sejurus kemudian profesor bertanya lagi, "Kamu ada membuat simpanan wang untuk masa depan?"
"Tiada tuan. Pendapatan saya hanya cukup-cukup makan sahaja." jawab pendayung sampan lagi.

"Kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehidupan kamu. Mana mungkin orang yang tidak menyimpan wang boleh hidup dengan selesa pada masa tua nanti."

Sampan terus bergerak. Tiba-tiba sampan itu terlanggar bucu sebuah batu dan bocor. Air mula memasuki sampan.

Mereka berdua bergegas mengambil apa sahaja jua bekas untuk mencedok air itu keluar dari sampan. Namun usaha mereka tidak berhasil kerana air begitu deras masuk. Ternyata sampan itu akan tenggelam!

Dalam keadaan cemas itu, si pendayung bertanya kepada profesor, "Tuan! tuan pandai berenang?"
"Er..er..saya tidak tahu berenang!" jawab profesor panik.

"Kalau begitu tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!" kata sipendayung sampan.

(rujukan: Solusi)

Apakah pengajaran dari cerita ini?
jawapannya:
Allah tidak jadikan manusia ini bodoh, tetapi Dia jadikan setiap insan mempunyai "kepandaian" yang berlainan , masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.  Jadi, tidak ada manusia yang bodoh, yang ada hanya manusia dengan kepandaian yang berbeza.
 

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. haha.. ape kaitannye plak ummi? hehe

    ape yg pngajaran dia?

    jgn bongkak kot..

    Semua kita ada pranan dan kelebihan masing2..

    mcm dlm prstiwa hijrah Nabi saw kn..
    waktu Nabi dan Abu Bakar sembunyi dlm gua thur, Abdulullah bin Abu bakar jd spy utk bawah berita kaum quraisy.. asma' pulak tlg bwa makanan.. amir bin fuhairah pulak tolong gembala kambing, padamkan kesan tapak kaki Nabi dan Abu Bakar.. Abdullah bin Urayqat tlg tnjk jalan..

    hah, semua ada peranan.. tak kire spe pun die kn..

    so, xleh pndg rndh pd org lain.. hargai kelebihan yg Allah beri..

    eceh, jwpn tembak je tu..

    brp mrkh agknye tu kak? hehe

    ReplyDelete
  3. Azzah... ada ketika...wang bukanlah segalanya kerana pengalaman dan ilmu itu lebih berguna...Ilmu berenang tu...hehehe

    ReplyDelete
  4. Ummi, Amirsyah dan Kak Anie...

    nak tahu jawapannya? bacalah update tu...terimakasih kerana mencuba...tapi kali ni tak ada hadiah ya...hehehe

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....