Friday, October 8, 2010

ERTI SEBUAH PERKAHWINAN

 Semasa melayari website Ustaz Hasrizal (atau lebih dikenali sebagai Abu Saif @ Saifulislam.Com), terjumpa artikel ini yang sangat menarik perhatian saya, sebagai panduan diri sendiri dan juga anak-anak yang bakal mendirikan rumahtangga. 


TUJUAN BERUMAHTANGGA

Tanpa saya sedar, saya mendapat kekuatan untuk menerima kehadiran seorang isteri yang bakal sibuk, maha sibuk. Kekuatan itu datang dari satu prinsip hidup saya yang penting, ‘ERTI HIDUP PADA MEMBERI’.

Ya, saya mahu berumah tangga bukan untuk menerima. Saya berumah tangga kerana mahu memberi. Memberi kasih sayang, memberi perhatian, memberi nafkah, memberi kebaikan. Semuanya itu adalah peranan saya di dalam sebuah rumah tangga. Dan seandainya saya menerima apa-apa kebaikan dari isteri, semuanya mengundang rasa syukur, walau sekecil mana sekali pun kebaikan itu.
Saya masih ingat pesanan seorang senior saya di Belfast.

Dalam soal berumah tangga, janganlah terlalu memilih dan hanya mencari yang paling sempurna. Jika kita mahu yang paling sempurna, maka nanti apabila kita membuat keputusan untuk menerima seseorang, kita menganggapnya sebagai seorang yang sempurna. Jika rumah tangga dibina atas fikiran seperti itu, kita tidak expect sebarang kekurangan. Maka selepas berumah tangga, hanya kekurangan isteri sahajalah yang sering terlihat di mata, kerana kita menjangkakan kesempurnaan. Terimalah seseorang, seadanya. Kebaikannya disyukuri, kekurangannya diredhai”, kata Kak Naz dan Abang Rozli semasa saya menyuarakan rancangan saya untuk berumah tangga.

Nasihat itu saya pegang hingga hari ini.

*** Baca lebih lanjut ***
*** artikel di atas di petik dari Saifulislam.Com ***

2 comments:

  1. salam
    ada banyak kad jemputan kawin ni.. semuga rumah tangga yg di bina berkekalan ...

    ReplyDelete
  2. Salam pagi Jumaat Zino,
    ya, saya pun dapat banyak undangan perkahwinan hujung minggu ini.. semua orang kejar tarikh cantik 10.10.10

    Semoga pembacaan dari artikel ini boleh menjadi panduan bagi anak2 yang bakal mendirikan rumahtangga...Semoga rumahtangga yang akan dibina sentiasa mendapat Perlindungan dan Rahmat dari Allah SWT...Ameen

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....