Monday, October 4, 2010

Anak didik

Tugas sebagai pendidik sangat-sangat memberi kepuasan dalam diri apabila anak didik kita sanggup menegur dan menyapa kita tatkala mereka sudah tamat belajar, bekerja dan bekeluarga.  
Apatah lagi jika mereka sanggup datang mengunjungi kita di rumah sewaktu musim perayaan, seperti Hari Raya. Itu menandakan mereka menghargai segala usaha kita mencurahkan ilmu kepada mereka, Mereka bukan nya belajar kerana hendak lulus semata-mata tetapi mereka belajar untuk mendapat ilmu. Tiga orang bekas pelajar dan juga pelajar FYP di bawah seliaan saya, Nurul, Siti Farahana dan Azuan, tidak lupa saban tahun  untuk mengunjungi saya semasa Hari Raya
 Kunjungan mereka ke rumah dijamu dengan nasi Arab, Lamb Kabshah & Chicken Kabshah
 Anak didik saya sudah mempunyai anak, kira ni pangkat cucu saya lah.
 .Comel sungguh anak dia...seperti emaknya
Sejuk hati melihat bekas anak murid masih mengingati saya... tidak terasa penat lelah mengajar mereka dahulu...

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0059.
Abdullah bin Mas'ud r.a. mengatakan bahawa Rasulullah saw. bersabda, "Jangan merasa iri hati, kecuali kepada dua orang: 1. Orang yang diberi Allah harta, kemudian dipergunakannya untuk yang hak, dan 2. Orang yang diberi Allah hikmah (ilmu yang hak), kemudian dipergunakannya (untuk yang hak) serta diajarkannya."

1 comment:

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....