Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Thursday, July 19, 2012

Menghadapi Dugaan Hidup

Apabila rakan-rakan ditimpa dugaan hidup, mulut kita cepat dan senang sahaja mengucapkan, "Sabar ya kak/dik...ini dugaan dari Allah, kita hadapi dengan sabar" tetapi apabila diri sendiri ditimpa dugaan, bagaimana penerimaan kita? Bagaimana persiapan diri kita dan apakah tindakan yang kita lakukan?

Kita selalu menyangkakan diri kita sudah cukup persiapan, tetapi apabila tiba masanya, kadang-kala kita terkedu. Tidak tahu hendak melakukan apa-apa pun, yang kita secara spontan akan lakukan adalah menangis dan termenung...(bagi kebanyakan orang perempuan) , jika lelaki pula, mungkin disebabkan rasa ego yang tinggi, mereka akan mula menafikan (state of denial) ...namun adakah kita terfikir untuk lebih mendekatkan diri kita kepada Allah SWT? Kita akui Allah hendak menguji kita...Allah hendak menguatkan diri kita, jadi hanya kepada Allah lah sahaja kita patut mengadu dan memohon pertolongan jika menghadapi dugaan ...

Dalam membaca kisah-kisah para sahabah kita sering membaca bagaimana para sahabah selalu ditimba ujian dan dugaan, kadang kala bukan kecil dugaan yang mereka hadapi, malah sangat berat....sangat menggoyah iman di dada, tapi bagaimana mereka menghadapi nya..?
Pencarian dalam Al-Quran menemukan ayat-ayat berikut, Surah Az-Muzammil: ayat 1 - 11.
Ayat-ayat ini diturunkan ketika Rasulullah s.a.w tertekan dengan cercaan dan ancaman orang-orang kafir.  Mari kita baca terjemahan ayat-ayat ini:


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
  
1.  Wahai orang yang berselimut!
  
2.  Bangunlah solat Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat)
   
3. Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu,

4. Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil"

5.(Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).

6. Sebenarnya solat dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya.

7. (Kami galakkan engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan yang panjang kira bicaranya;

8. Dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
    
9. Dialah Tuhan yang menguasai timur dan barat; tiada Tuhan melainkan Dia; maka jadikanlah Dia Penjaga yang menyempurnakan urusanmu.
    
10. Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik.
     
11. Dan biarkanlah Aku sahaja membalas orang-orang yang mendustakan (bawaanmu) itu, orang-orang yang berada dalam kemewahan dan berilah tempoh kepada mereka sedikit masa;

Apakah perkara utama yang terlintas di fikiran semasa terjemahan ayat-ayat di atas?
Ya....SOLAT TAHAJJUD ..

Kita di perintahkan oleh Allah SWT agar bangun solat malam ...kerana solat tahajjud akan memberi kita kekuatan jiwa untuk menghadapi dugaan.
 Rasulullah (s.a.w) juga diperintahkan oleh Allah untuk mengerjakan solat tahajjud sebagai persiapan sebelum diberi satu tugas yang sangat berat. Jika kita terasa hidup ini terlalu menekan, dan dada terasa amat terhimpit, segeralah mula untuk mengerjakan solat tahajjud dengan istiqamah. Kita akan mendapat kekuatan jiwa yang membolehkan kita menghadapi segala dugaan tersebut.

7 comments:

  1. Terima kasih kak atas entri ini. Betul, bahu yang memikul lebih berat dari orang luar yang hanya memandang. Bila tak berlaku pada diri sendiri, senang kita ucap sabar ya, tp bila terkena batang hidung sendiri, belum tahu kita dapat hadapai dengan redha. Semua adalah ketentuan dari Allah....

    ReplyDelete
  2. as salam Kak Azzah


    terima kasih diatas peringatan


    Selamat Berpuasa

    ReplyDelete
  3. bagus info ni..bahu yang memikul lebih berat dari mata yang memandang..

    ReplyDelete
  4. Yusm ya yang penting kita kena redha dengan Allah..semoga kita semua dikuatkan iman diteguh kan pendirian dalam menghadapi segala dugaan mendatang...Ameen

    ReplyDelete
  5. Alamak...nilah taip dalam gelap...nak tulis Yus, (tertulis Yusm lah pulak)!

    ReplyDelete
  6. pB, sama-sama kasih..:-)

    Ramadhan Al-Mubarak utk pB juga...

    ReplyDelete
  7. Suhana Shuib,
    Salam perkenalan..terimakasih kerana sudi singgah dan meninggalkan jejak di blog akak ...

    Salam Ramadhan Al-Mubarak

    ReplyDelete

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP