Wednesday, June 13, 2007

Ibu ...dikaulah ratu hatiku.....

Ibu ...dikaulah ratu hatiku.....

n3 ini saya cipta khas buat seorang insan yang bernama ibu . Hatiku tersentuh tatkala membaca sebuah puisi yg direkacipta oleh seorang penulis yang sanggup berkunjung meninggalkan jejak di blogku.
Terimalah wahai rakan bloggers sekelian... sebuah puisi dari ez .......

Wajah Ibu

Jernih sayu mata ibu
Merenung jauh beribu batu
Menembusi dinding dan tembok batu
Jauhnya renungmu wahai ibu
Bolehkah ku tahu apa di kalbu?

Hatiku berbisik ke hati ibu
Kenapa ibu terus membisu
Sambil jemari menggenggam kaku
Begitu ibu terus membisu
Ku meneroka ke hati ibu

Hati ibu membalas bisik
Membisu ibu merindu dakap
Anak-anak yang jauh di rantau
Sudah lama tak kelihatan
Hanya wajah dalam kenangan

Hati ibu terus berbisik
Betapa terkenang usik mengusik
Gelak ketawa adik beradik
Kini hanya hati ibu yang berbisik
Memujuk ibu agar tak serik

Bukan posmen ditunggu ibu
Menghantar wang sekian ribu
Tetapi..sekadar suara-suara yang dirindu
Itu sahaja yang ibu mahu
Biar hilang rindu di kalbu

Tangan ibu ku genggam erat
Ku peluk ibu kuat kuat
Oh ibu…beban rindumu terlalu berat
Ibu…inilah anak-anakmu pulang menatap
Wajah ibu yang penuh berkat.

ezee rahmani
Bukit Mahkota
(Berita Minggu 13hb Mei 2007)

14 comments:

  1. Sungguh terharu baca puisi yang indah ini, terusik jiwa, terkenang ibu yang telah lama kutinggalkan... namun, wajah serta jasamu ibu, akan tetap tersemat di hati hingga akhir hayat ku,InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. salam..
    wah.. it's touching! at last, i knew what's actly the feeling of a mother. im really proud of my mom, n i believe that asma also feels d same way because we all hv such a great mother.. n 1 more thing. we cant wait the moment that we are called A MOTHER! ;) just kidding..


    p/s: i hv bought your souvenirs.. really cant wait to see u, auntie!

    ReplyDelete
  3. bila ajak mak tinggal dgn saya ramai yg ingat saya nk ambik peluang suruh mak jaga anak-anak sbb wife dah keje tapi sebenarnya saya takut terlepas peluang nak jaga mak yang tinggal sorang di kampung sejak abah meninggal. dengan abah sudah terlepas peluang sebab belum hidup selesa lagi. kini hanya mak sorang. jangan lepaskan peluang. x susah mana dan bukan lama mana pun. kita ni dah dibela dari dalam perut lagi. pelik betul dengan yang gagal nak menjaga seorang ibu lantas ditinggalkan di rumah jagaan. manusia.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Puan Nurazzah kerana sudi menyebarkan kasih ibu...

    ReplyDelete
  5. pB tinggal dengan Mak.
    mak tinggal dengan pB.

    kesimpulannya kami tinggal satu rumah , satu bumbung. Hari hari jumpa dan hari hari salam ...

    hi hi hi

    ReplyDelete
  6. Salam
    Kita kalau nak buat apa-apa mesti ingat kat Ibu...Ibu pengorbanan ibu amat dihargai dan dikenang dan akan dibalas jasa ibu.
    Tapi akak kan kalau anak-anak muda kita ingat pada Ibu, pasti tidak akan berlaku gejala-gejala sosial yang makin teruk melanda la ni.......

    ReplyDelete
  7. loveujordan,
    puisi nan indah dan syahdu, ya...kasih ibu...hingga ke syurga.

    wanie,
    terimakasih, syukran, syukran,(dlm bahasa rusia "terimakasih" apa?) hurm... tak sabar nak tunggu wanie balik malaysia nih...
    Bila nak bergelar 'mother'? waa... dah ada calon ya ...*wink3 ... jgn lupa jemput auntie and asma' ya...

    babazahra',
    dulu2 pun mak akak pernah tinggal sama, tapi ramai orang kata macam2, anyway skrang pun mak dan abah dah balik kampung..tak apa lah..cuma kita kena jenguk selalulah...

    ReplyDelete
  8. ez,
    ada buat buku puisi tak? sedapnya puisi2 ez akak baca... mmg ez pandai menyusun kata-kata nan indah mengusik jiwa...empangan air mata ku tidak dapat ditahan-tahan!!! baca puisi ni lagilah, terkenang ibu dan bapa dikampung...kalau boleh nak balik hari ni jugak...huhu

    ReplyDelete
  9. pB,
    wah...beruntungnya pB...sykur Alhamdulillah

    Nur,
    Mengeluh melihat anak2 muda sekarang yang semakin ramai lupa daratan,
    akibat ibu-bapa sibuk mengejar kamajuan, anak2 terbiar kelaparan, lalu meneguk air syaitan, betina jantan tidak ketahuan... *sigh...

    ReplyDelete
  10. indah puisi ni. tak sabar nak berjumpa dgn ibu sendiri ni. thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  11. Bila dah ada anak sendiri, baru tahu perasaan seorang ibu.

    Syukur Alhamdulillah, rumah my mum cuma 10 min perjalanan kereta. Tiap2 petang Jumaat kami cuba berkumpul adik beradik.

    ReplyDelete
  12. mama sarah,
    dengar khabar dah nak balik malaysia tak lama lagi ya...? Semoga mama sarah dan anak2 serta suami sihat selalu, IA bila balik msia boleh jumpa kat restoran Azira Beriyani....jgn lupa yek bila datang Shah Alam tuh...

    mamamia,
    bestnya dekat dgn rumah mak ayah... sementara ibu dan ayah ada bersama dan peluang berjumpa selalu eloklah kita luangkan masa utk mereka ya tak?
    Selamat menempuh hari-hari yang mendatang.

    ReplyDelete
  13. huhu.what a touching poem.terus rindu kat mak! uwaa....

    ReplyDelete
  14. raiyan,
    sabar...sabar...kalau dekat pergilah bekunjung, kalau jauh... hubungilah orang tersayang (sambil pandang telefon/hp..ewah...mcm iklan kat TV jek..)
    sekarang teknologi dah canggih, boleh tel selalu... tapi sesekali kena jenguk juga orang tua kat kampung tu...

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....