Tuesday, October 2, 2007

Bazar Ramadhan Oh Bazar Ramadhan..............

Bazar Ramadhan Oh Bazar Ramadhan..............

Hurm...sudah sekian lama tidak menjejakkan kaki ke Bazar Ramadhan. Hanya membaca dalam akhbar dan mendengar berita tentang Bazar Ramadhan yang meriah di seluruh Malaysia sepanjang bulan Ramadhan ini. Apatah lagi di Shah Alam, di beritakan ada lebih 20 Bazar Ramadhan!!! Tapi kami sekeluarga mmg jarang ke sana. Sejak 2-3 tahun lepas kami mengisytiharkan kempen "Pasar Malam Sifar" (termasuklah Bazar Ramadhan).
Ada beberapa perkara yg membuatkan kami tidak ke Pasar Ramadhan (berdasarkan pengalaman lalu)
1) Keluarga ku besar, jadi kalau nak beli tak boleh beli sikit2... nak kena beli banyak...
2) Makanan yg dibeli tidak terjamin boleh memenuhi selera kami
3) Kadangkala kualiti nya sangatlah tidak memuaskan...
4) Aku sgt berkira tentang kebersihan makanan, jadi kalau kat luar tu tak tahulah terjamin ke tidak kebersihannya...apalagi jika lihat ada lalat berterbangan.........
5) Hubby tak suka makan di luar / makan makanan yg dibeli diluar

... ini adalah antara perkara yg membuatkan kami jarang ke pasar malam/Ramadhan...

tetapi entah mengapa semalam dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, tiba2 sedar2 dah masuk parking kat Bazar Ramadhan Sek 7..... pusing-pusing kakiku berhenti digerai menjual kuih-muih... hajat hati nak tambah sikit kuih ke dalam menu kami petang ini.... lama juga memerhati kuih apa yg hendak dibeli...akhirnya membeli kuih ketayap (kuih gulung warna hijau tu...) RM2.00 = 6 ...
Selepas azan maghrib, aku pun berbuka dgn kurma 3 biji... dan minum air, lepas tu terus mencapai kuih ketayap yg ku beli tadi... nngapp.... masuk mulut..... tiba2.......kuluahkan semula...alamak...! Isinya rasa dah masam...basiii................rasa menyesal bertamu dihatiku....
...(di hujung mata aku nampak hubby menjeling ke arahku...seperti berkata.."haaa kan dah cakap jangan beli kat pasar malam/ramadhan.......)

......aduish....lagi rasa bersalah.....kerana telah melanggar kempen "Pasar Malam SIfar" kami!!!
(dalam hati berkata, "Baru padan muka aku..." )

20 comments:

  1. Nurazzah...kadang rasa menyesal jugak dengan sikap orang Islam kita yang berniaga tak ikhlas ni...kalau betul2 nak berniaga buatlah betul2...paling kak lady tak suka kalau makan kuih ketayap...intinya ialah hampas kelapa yang dah diperah santanya...tak senonoh betul...

    Kalau nak berniaga tu biarlah mendapat rezeki yang halal...betul tak Nurazzah...kalau dah basi mcm tu dijual jugak...memang sahlah ada orang yang marah2...

    ReplyDelete
  2. Kak Nurazzah,

    Saya pun tahun ni tak ke Bazar ramadhan, sebab dah terpesong jauh dari jalan balik rumah. Eluklah pun sebab selalunya nafsu lapar ni membuatkan kita beli berlebihan, lagi banyak pilihan lagi rambang mata melihat. Lepas tu nanti kalau dah kenyang sampai kesahur tergolek je makanan tu tak diusik.

    Sekarang saya beli di canteen office je, cukuplah buat sekadar ada manisan untuk berbuka selain kurma.

    Semoga berjaya untuk anak kak nurazzah yang ambil PMR.

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Azah, Wah! Pasar malam sifar! Bagus tu. Boleh jimat duit. Tapi, kami tak boleh lah buat macam tu sebab shopping barang dapur di pasar mlm terutama sayur-sayur/ulam/cili. Sebelah petang je free pun. Makanan pun beli juga macam kuih-kuih putu piring, apam balik,jagung bakar, dadih.

    Buku you mungkin esok sampai. Entah berapa harga posnya kalau hantar ke sana nanti.

    ReplyDelete
  4. mmg betul tu hari tu my sis dtg belikan laksa tapi sayang bila I nak makan first suap aje terkeluar balik...bukan basi tapi kauh nya hangit ..... macam mana pulak org lain yg membeli tu shaja untuk berbuka?

    ReplyDelete
  5. Saya ada gak beli kat Pasar Ramadan esp kueh. Sebab anak2 ni fav dia org lain2. Nak makan dlm sepotong dua aje, kalau nak buat sendiri rasa tak berbaloi pulak. Itu alasan saya lah.

    Anyway, saya beli dari penjual yg saya dah kenal / biasa. InsyaAllah boleh guarantee lah sedap ke tak sedap.

    ReplyDelete
  6. kak lady,
    selain dadri rasa basi, mmg mcm hampas pun, tak rasa manis dan lemak langsung inti nya...mmg menyesal tak sudah beli tuh...
    mengapalah orang yg jual tuh tak ikhlas langsung berjual..buat lah elok2 kan...

    ReplyDelete
  7. ummi,
    semoga anak-anak kita sama-sama berjaya dalampeperiksaan PMR.

    ReplyDelete
  8. zlaa,
    mmg cuba kempen pasar malam sifar, tapi kalau anak2 nak makan apam balik mmg cari kat pasar malam jugak, tempat yg selalu beli lah, yg dah tahu rasanya...

    ReplyDelete
  9. kak elle,
    kesiankan kalau org tu hanya beli makanan tu saja utk berbuka, tiba2 makanan tu dah basi atau bau hangit...tak ke naya... alamatnya buka dgn kurma dan air sajalah...lepas tu pergi makan kat mana2 restoran ke...hehehe

    ReplyDelete
  10. mamamia,
    ye , kalau dah kenal dan dah biasa beli kat seseorang tu, eloklah beli kat situ saja, ...ni sbb akak jarang membeli, tak tahu mana tempat yg sedap dan tempat yg tak sedap...hehehe..

    ReplyDelete
  11. Salam ramadhan wahai Puan Nurazzah. Ikut laporan akhbar, terdapat 24 buah bazar ramadhan seluruh Shah Alam. Itu tidak termasuk peniaga kecil yang ditempatkan dihadapan rumah atau flat.

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Kalau nak diikutkan saya tak gemar sangat ke bazar ramadan. Melainkan kalau saya sudah tau macamana kualiti makanan gerai itu. Selaunya makanan yang dijual tak menepati apa yang saya nak. Tawarlah, terlalu manislah, cairlah, entah apa-apa.

    [kalau tentang makan saya memang agak cerewet sikit :)]

    ReplyDelete
  13. huhu...ala ummi...cmne bleyh terbli kuih basi..kui3...okla tuh ade gak baar ramadhan....atlis mengidam nk mkn xde mase nk wat bleyh bli jek....dari ktsni xde bazar lgsg...sob sob..rindunye kt air cincau ngn otak2....

    ReplyDelete
  14. tapi kan....bila dok jauh ...rindu gak la dengan bazaar ramadan tu...heheehhe....

    masih TERBAU-BAU!

    :)

    idham

    ReplyDelete
  15. Alamak Kak Azzah, camner boleh jadi basi... Hmmmm, rasa2nya kuih leftover from semalam kot....

    Tapi-kan, Cath memang rindu juadah Bazaar Ramadhan... Rindu sesangat.. sok sek sok sek.

    ReplyDelete
  16. abang Long,
    itu lah..byk sangat...kadang2 hati berkata2 dan tertanya-tanya, "sungguh mewah kita di Msia nih dgn makanan..namun begitu adakah kita sesekali terfikir bgmn mereka yg kurang di luar sana, bgmn org2 Palestin yg kurang serba-serbi, bgmn org Iraq dan juga mereka2 di dunia ke-tiga???"
    kalau fikir kan, rasa tak sanggup nak makan byk2, tak sanggup nak pergi makan kat hotel bayar RM79 per pax.... bayangkan saya yg ada anak ramai nih, kalau makan kat hotel pun, atau just pergi restoran yg ada class sikit, mesti habis RM300-400 punya... dgn jumlah yg sama saya boleh beli makanan basah kat pasar utk 3 minggu!!!
    memang tak termakan...

    ReplyDelete
  17. blackpurple @ jowopinter,
    kalau boleh masak sendiri lagi bagus...

    ReplyDelete
  18. asma' @ kak long,
    ntahlaa... mmg dah tak pergi lagi la... selalunya zaid yg rajin pergi, dia nak makan dia beli sendiri lah... adalah 2 kali kami beli cendol dan apam balik,...air cincau pulak...kak long tak ada tak pernah beli...pernah beli air soya panas aje sekali..

    ReplyDelete
  19. idham & cath,
    bila jauh rindu-rinduan, bila dekat tak mahu...hehehe...adatlah tu...

    tapi kalau kita tahu sipenjual tu dan mmg tahu kualiti masakannya, tak salah lah kita membeli kan....

    ReplyDelete
  20. Salam Ramadan,

    Saya dan isteri tinggal berdua saja di rumah. Saya suka juga ke pasar Ramadan beli juadah dari penjual yang memang dah tahu kualiti makananya.

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....