Saturday, February 7, 2009

Kuliah Maghrib oleh Prof MKI - Bhgn II

Alhamdulillah malam tadi kuliah maghrib oleh Prof Muhd Kamil berjalan dengan lancar. Mungkin Prof datang awal (kebiasaannya)...kerana saya datang ke surau selepas orang sudah solat maghrib (biasalah kita ni ibu, kenalah uruskan hal anak-anak kat rumah dulu baharu boleh ke surau).

Bersemangat sungguh mendengar Prof. membicarakan mengenai falsafah dan hikmah di sebalik ibadat haji, berdasarkan pengalaman beliau sendiri. Masa 1 jam yang diberi seakan-akan tidak cukup, baharu muqaddimah sahaja, berlarutan sehingga pukul 10 malam. 2 jam padat dengan pelbagai kisah menarik. Malah kisah-kisah yang diceritakan bukanlah sebagai halwa telinga sahaja, tetapi mengandungi pelbagai pengajaran tersirat disebaliknya. Pengajaran betapa Allah itu Maha Berkuasa, Maha Pengasih Maha Penyayang, semua yang berlaku adalah dengan kehendak Allah SWT sahaja, jika Allah berkehendak, apa sahaja mungkin berlaku. falsafah malaikat dan wali Allah. Sebenarnya saya rasa banyak lagi yang hendak diceritakan oleh Prof, mungkin jika dibenarkan sehingga larut malam pun belum habis lagi...hehehe....



bagi sesiapa yang belum lagi membaca buku Prof, saya sarankan pergilah beli... Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman, dan Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok....dan satu lagi sedang dalam penulisan...(kan Prof...???) Travelog Cinta:.....???

10 comments:

  1. bilakah agaknya dapat menjejak kami ke Rumah Allah?

    ReplyDelete
  2. Travelogue Haji mmg tak jemu dibaca.Saya dalam proses ulangan ketiga. Macam mahu hafal semua doa Prof dalam buku itu. Sejak hilang kerja ni, saya bersunyian dengan buku ini, terasa-rasa macam saya berada di Baitulah bersama ayat-ayat buku itu. Saputangan saya letak sebagai penanda buku, senang nak lap airmata.
    Mengulit rindu, membina hajat semuga Allah percepatkan saya.
    bertamu ke rumahNya

    ReplyDelete
  3. Sejak mula mengenali Prof dari blog dan kemudian melalui buku2 beliau saya memang respect habis pada Prof, memang terasa sangat diri saya ni terlalu banyak kekurangan. Teringin nak ikuti dan berjumpa Prof secara live..,, semoga ada rezeki saya InsyaAllah.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Nurazzah8,

    Memberi syarahan atau ceramah memang terapi kesihatan terbaik yang Allah takdirkan untuk dirinya..

    Lalu, nikmat Allah manakah hendak didustakan?

    ReplyDelete
  5. izman, InsyaAllah....selalulah berdoa dan buat solat hajat...

    ReplyDelete
  6. cikMilah, berdoalah selalu...Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang...Maha Pemurah...

    ReplyDelete
  7. silversarina,
    jemputlah Prof ke Kemaman....Prof selalu juga ke Pantai Timur...kan Prof orang Besut....

    ReplyDelete
  8. Roza,
    Terimakasih kerana sudi bertandang ke blog saya...kenapa sekarang saya tak boleh tinggalkan komen di blog Puan ya? selepas saya tulis komen,tekan butang 'send' tiada apa2 yang keluar.... kena cuba banyak kali lagi....

    ReplyDelete
  9. Hello Nurazzah, just wondering you da dapat those Canadian stamps?
    Should have got them by now.
    Have a beautiful Sunday and keep well, Lee.

    ReplyDelete
  10. Dear Uncle Lee,
    so sorry for the long silence. Actually received the note in the envelope with those Canadian stamps a few days ago...but sooo busyyyy... anyway I already reply your email...

    If time permits I'll write about it in my blog...

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....