Wednesday, February 11, 2009

La Tahzan

La Tahzan Duhai Anakku

Duhai Anakku
Mengingati Masa Lalu
Bersedih di atas kedukaan dan Kegagalan
Adalah sesuatu tindakan
Yang sia-sia

Duhai Anakku
Kembali ke masa lalu
Ibarat Merasai kembali keresahan
Ibarat Menyalakan kembali
Api Yang Membakar

Duhai Anakku
Renungilah Masa Hadapan
Teruskan ayunan langkah kakimu
Dimulai dengan do'a dan harapan
Dengan berbekal keyakinan dan Semangat
Diiringi usaha dan tawakkal
Kelak ia akan mencorak Kehidupanmu
Akan terbit cahaya di hujung jalan
La Tahzan

"Tiada sesuatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfudz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. "
Al-Hadid: 22

8 comments:

  1. kak Azzah,
    macam nak selari dengan 99Q yg akan saya buat entri dia hari ni ;)

    Sesungguhnya kan, semakin kita timba ilmu berkait dengan Quran dan Tuhan, semakin manis rasanya kan?

    ReplyDelete
  2. ada dalam satu ayat entah surah apa saya x ingat, jangan bersedih kamu akan menjadi orang yang tinggi kedudukannya seandainya kamu orang-orang yang beriman. insya allah.

    eh ni cerita apa nie kak? hehe semoga sihat dan ceria selalu.

    ReplyDelete
  3. Alex Lacey,
    ye ke? kebetulan yang memang telah tersurat...

    ReplyDelete
  4. Babazahra',
    kena cari ayat Quran tu...

    Beginilah lumrah kehidupan, ada masa kita di atas, dan ada masa kita di bawah... doakan yang terbaik buat kita semua....Amin.

    ReplyDelete
  5. Merenung kegelapan malam ... keseorangan ...

    ReplyDelete
  6. Abang Long,
    ya .... begitulah kita nanti di alam kubur...keseorangan dan berada dalam kegelapan, kecuali jika kita menyediakan bekalan yang secukupnya...kubur kita akan terang benderang dengan cahaya keimanan....Amin.

    ReplyDelete
  7. maklang tengah baca buku ni..bagus..

    ReplyDelete
  8. memang populer best seller buku "La Tahzan" tu. saya cuma baca petikan2 je dkt border.

    kuncinya ada dalam al Qur'an. patutlah segala apa yg nak dibuat, biarlah alQur'an jadi rujukan.

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....