Saturday, November 17, 2012

Ikan Jelawat

Beberapa hari lepas, jiran belakang rumah memberi kami ikan ini...saya tidak kenal dan tidak tahu nama ikan ini. Apabila saya tanya, beliau memaklumkan bahawa ini ikan Jelawat, suami beliau pergi memancing dan dapat 3 ekor, jadi beliau beri saya seekor. Besar ikan ini, penuh satu sink ...

Ini adalah pertama kali saya masak dan makan ikan air tawar.  Jiran sudah beri, takkan saya nak menolak kan ..so ambil sahaja lah...
Alhamdulillah, saya belah 2. Sebelah ekor nya saya masak ikan stim (kukus saja...lebih sihat kan...). Sebelah lagi saya hiris-hiris, masak lemak cili padi... huii..meletopss..ingat nak masukkan tempoyak, tapi ada orang kat rumah ni tak makan tempoyak... so, yang lain kena sacrifice lah kan...huhu..

Isinya lembut dan sedap juga..tapi rasanya berbeza lah dengan ikan laut yang biasa kita makan ...cuma kena lebih lagi dalam usaha membersihkannya ..selepas dah kikis sisik nya yang tebal dan keras tu... pastikan semua isi perut sudah dibuang dan bersihkan ... rendam air asam jawa (dan saya + perahan limau kasturi banyak banyak ...kebetulan ada banyak kat rumah) ...dan campak sedikit garam kasar...rendam lama-lama sikit...
(maaf lah gambar yang sudah di masak tak sempat nak ambil...dah habis dahhh...hehe)

4 comments:

  1. Kuazue Mohd,

    dah pernah makan ke? akak ni first time makan ...

    ReplyDelete
  2. ikan ini harganya mahal azzah.beruntung azzah berjiran dgn orng yg pemurah.akk belum pernah makan ikan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke Kak Yon? Azzah tak tahu sebab tak pernah beli pon...sebab mmg tak pernah makan ikan air tawar ni .. dolu pernah makan ikan Talapia ..itu pun buat masak berlada, bari tak rasa ikan darat sangat ...

      Delete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....