Thursday, August 2, 2012

ABC

ABC - ia suatu istilah yang diguna oleh anak-anak di sekolah mereka.  Pada mulanya saya termanggu-manggu ketika anak bongsu mengatakan ummi ABC..(ingatkan Air Batu Campur ke...mana ada orang jual ABC siang hari bulan Ramadhan ni..) .petang tadi sewaktu balik dari kerja , confirm ummi ABC...saya pun ambil air segelas dan minum..tiba-tiba Hana ternampak dan berkata..."ummi ABC ya...?"  saya pun menganggukkan kepala...
Apa itu ABC?  Allah Bagi Cuti ...
(bagi orang perempuan aje ye...orang lelaki jangan memandai nak cuti-cuti pulak masa Ramadhan ini! hehe)

Reaksi pertama kita, "alaaaa...tak dapat gi solat Terawikh malam ni" barangkali terdetik juga, "terpaksalah tangguh tadarus bersama keluarga..tak dapat baca Al-Quran juga..." barangkali terdetik juga, bahawa pahala puasa kita akan berkurang kerana tidak dapat solat sunat Terawikh dan mengaji Al-Quran, dll....

...Ya Allah...ampunkan dosa-dosa hambaMu yang dhaif ini... berkata begtu ibarat kita mempersoalkan ketentuan Allah SWT ..Ya Allah, Ya Allah Ya Allah ..ampunkan dosaku Ya Allah ...

Teringat pesanan Ustazah Kamariah sewaktu menghadiri Tamrin Ramadhan anjuran akhawat IKRAM Shah Alam minggu lepas, beliau berkata (ringkasannya)
"kita orang perempuan ni, jangan lekas merungut atau mengeluh apabila tidak boleh solat atau mengaji semasa di bulan Ramadhan ini." mungkin kita rasa, tak dapat lah hendak meraih BONUS Ramadhan dengan solat Terawikh dan bertadarrus Al-Quran.. sedangkan pahala yang Allah beri kepada orang perempuan itu lebih banyak lagi dengan melakukan perkara yang lain... sepatutnya masa ini ambillah peluang dengan membaca terjemahan dan tafsir Al-Quran, mungkin masa yang kita ambil membaca terjemahan Al-Quran lebih cepat dari masa yang kita ambil untuk membaca dalam bahasa Arab... malahan itu adalah lebih baik kerana kita faham maksud perkataan dan ayat di dalam Al-Quran, maka lebih faham lagi..apabila kita faham maksud ayat-ayat yang kita baca, maka lebih penghayatan dan meresap ke dalam hati sanubari kita...


hadith Nabi S.A.W. yang bermaksud:


Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, 
“Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”.
(Riwayat At-Tirmidzi)

Jadi dengan memberi makan (walaupun sebiji tamar) dapat memberikan pahala puasa bagi wanita yang tidak boleh berpuasa... kita boleh ambil peluang dengan memberi makan /memasak bagi mereka yg berpuasa, juga dapat memberikan kita pahala..InsyaAllah.

8 comments:

  1. anak pB kalau ABC , mau dekat dekat 1o hari ...

    ReplyDelete
  2. KC pun baru2 ni dgr tntg ABC ~ Allah Bagi cuti. Mcm2 terma budak2 zmn skrg, kan?

    ReplyDelete
  3. Begitulah maha berkuasa dan kasihnya Allah pada hambanya. Kita diberi cuti tapi masih banyak amal yg juga berganda-ganda ganjaran boleh dilakukan..

    ReplyDelete
  4. pB, akak pun sebenarnya lama jugak, tapi berdoa agar di bulan Ramadhan ini biarlah sekejap aje...rindukan hendak solat Terawikh berjemaah di Mesjid Negeri ...

    ReplyDelete
  5. فأيزنوريزا محمد ڨوزي,

    Salam Ramadhan Al Mubarak ...

    insyaAllah ..dah follow ... nanti follow lah blog akak juga ya

    ReplyDelete
  6. kakchik@Ella,

    anak-anak sekarang memang pandai mereka istilah baru ...

    ReplyDelete
  7. Kak Zakie,

    ya kak..sebab tu kita jangan berasa sedih jika ABC, masih anyak perkara lain boleh kita buat utk mendapat pahala kan kak ...

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....