Sunday, August 12, 2012

Munajat Perdana Negeri Selangor

Balik dari Mesjid Besi di Putra Jaya, kami terus kemas-kemas dan tidur, kerana pagi dinihari hendak ke Mesjid Negeri Shah Alam pula ...ada program Munajat Perdana peringkat Negeri Selangor.
Sebenarnya bermula dari solat Terawikh lagi, kali ini pihak Mesjid menjemput imam dari Mesir.
Ramai yang beriktikaf di mesjid negeri, full house... masyaAllah...jika  lah amalan ini boleh dikekalkan sehingga bulan-bulan yang lain selepas Ramadhan, alangkah makmurnya mesjid ini... sentiasa dipenuhi umat Islam...Alhamdulillah..
Bermula pukul 3.30pg, imam memulakan solat-solat sunat: solat sunat tahajjud, solat sunat taubat, solat sunat hajat (dan solat sunat witir bagi mereka yang belum melakukannya pada sebelah malam) ...diselang-selikan dengan zikir-zikir munajat...
Tepat pukul 5.00 pg dimulakan dengan bersahur... kali ini bersahur dengan Nasi Lemak...saya yang kelaparan (kerana balik dari Mesjid Besi semalam tidak menjamah sebarang makanan) makan dengan berselera sekali..ALhamdulillah...rezeki Allah kurniakan..
saya jenguk ke sebelah tingkat bawah, masih banyak lagi bungkusan Nasi Lemak bersusun..
Ya Allah...jangan lah makanan-makanan itu nanti terbuang begitu sahaja ...adalah hamba Allah-hamba Allah yang akan datang mengambil dan memakannya... InsyAAllah... apabila melihat makanan yang terhidang banyak, terus diri teringat kepada saudara-saudara Islam kita di negara Palestin, yang terpaksa berjuang dengan senjata untuk mendapatkan sesuap makanan ...dan juga mereka yang berada di negara miskin yang lain, yang kebuluran dan hampir mati kerana tidak mendapat makanan, sedangkan kita di Malaysia ini ...berlimpah ruah makanan (sehingga ada yang kata, kita di Malaysia ini boleh mati sebab terlampau terlebih makan!) Ya Allah, jauhilah diriku daripada menjadi hambaMU yang tidak bersyukur ... 
 MasyaAllah..kuliah subuh yang FULL HOUSE! ibarat di Mesjidil haram sahaja...suasana seperti inilah yang menggamit diri ini agar selalu datang ke Mesjid Negeri... (daku rindukan Mesjidil Haram, Mesjid Nabawi...!!)
.
 Sebelum kuliah Subuh, sedikit ucapan dari Menteri Besar Selangor
 Ustaz Azhar Idrus, 
(sila abaikan tiang lampu tu... kedudukan saya memang terhalang dek tiang itu..tak dapat nak pindah dah sebab ramai orang ..dah penuh..tak apalah kan..)

Bak kata Ustaz Azhar Idrus semasa kuliah Subuh, selepas solat Subuh... kita janganlah menjadi hamba Allah yang TIDAK TAHU Bersyukur ...berapa banyak nikmat yang kita perolehi...yang jika kita nak kira setiap nikmat yang Allah berikan kpd kita dengan kalkulator, boleh jadi jam kalkulator itu! sebab tak boleh nak kira dah betapa banyakkkkkkk nya nikmat Allah kpd kita yang kita tidak sedari...kita take it for granted..
Apakah yang paling mudah kita lihat? Ust Idrus mengingatkan kita agar cuba imbas kembali nikmat bernafas yang Allah beri... cuba hembus nafas, tarik nafas... cuba bayangkan dan buat jika kita hanya boleh hembus nafas, tapi tak boleh tarik nafas, atau boleh tarik nafas tapi tak boleh hembus nafas.... sudah tentu kita tidak boleh bertahan lama...tetapi disebabkan perkara itu terlambau biasa bagi kita, kita hembus nafas dan tarik nafas tanpa kita sedari, sehinggakan kita LUPA hendak bersyukur / berterimakasih kepada Allah SWT...

Banyak lagi pesanan UAI semasa kuliah Subuh ini..InsyaAllah kita akan reflect di entri2 akan datang...

2 comments:

  1. Masya-Allah Azzah... terharu kakak bila Azzah kata macam di Masjidilharam pastinya ramai berasak. Bagusnya dan harap terus begitulah hendaknya...

    Makanan tu kalau diagih setiap org bawa balik pun bagus daripada membazir kan sayang..

    ReplyDelete
  2. Salam Azzah...ari tu cik abang akak balik...kami keluar ke Bkt Raja...patutlah masa balik tu kereta berderet... suka sgt tgk bila suasana mcm tu kan....

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....