Tuesday, July 19, 2011

Hydrangea

Mengkagumi dan bersyukur bunga-bunga indah Ciptaan Allah SWT....
Perempuan dan bunga sememangnya tidak dapat dipisahkan... memang perempuan suka kepada bunga-bunga, begitu juga saya... saya suka kepada pohon hijau yang memberikan suasana sejuk dan nyaman kepada rumah terutama di tengah-tengah kota dan bandaraya Shah Alam ini ..selain pohon renek hijau..saya juga ada menanam pokok bunga. Salah satunya adalah hydrangea...dalam bahasa yang mudah, ada yang panggil pokok bunga tiga musim, ada yang panggil pokok bunga Zaleha... sebab musabab nya mengapa dipanggil begitu saya pun tidak tahu....

Saya pernah menulis tentang hobi "gardening" saya di sini...

Apabila diizinkan oleh Allah saya berkunjung ke Istanbul, Turkey baru-baru ini... saya terpegun seketika melihat betapa cantiknya bunga-bunga Hydrangea di kota Konstantinople itu ...jom kita berkunjung ke Turkey...
 Di depan Hotel
Ditepi tembok Blue Mosque
 Di atas bukit di hadapan Pierre Lotte Cafe
 Hydrangea ini berwarna pink ...
Zoom dekat lagi...sangat cantik kan...

Hari ke-3 berada di Istanbul...
setiap hari lalu di tepi Blue Mosque saya pasti akan mengambil gambar bunga ini...

Semasa menaiki boat cruise sepanjang Selat Bosphorus//kami singgah ke sebuah perkampungan nelayan ...
Hydrangea lagi!!! warna2 yang berlainan!!! mereka kata warna bunga ini berubah mengikut keasidan dan kealkalian tanah nya...

Mungkin bunga Hydangea ini sangat sesuai di tanam di nagara ini kerana cuacanya yg sangat sesuai...gemuk-gemuk dan cantik bunga kegemaranku ini...


4 comments:

  1. Mm takkan lah trip ke Turkey nak cerita pasal hydrangea ajer. Walau apa pun cerita dan gambar2 hydrangea di sini sangat menarik ;))..

    ReplyDelete
  2. Wan Sharif,

    ada banyak lagiiiii nak diceritakan..satu satu ya...nak cari masa nak menulis juga...balik bercuti dah sibuk dgn kerja pulak..hehehe... IA..saya nak kongsi banyakkkkkkkkkkkk cerita menarik di Turkey...dan Jordan juga...

    Nurazzah8

    ReplyDelete
  3. like like like like like

    Alhamdulillah.... merasa lagi menjejak kaki ke benua lain ye Kak Azzah. Cantik sgt tempat2 tu.

    ReplyDelete
  4. ada org kate org johor je panggil bunga zaleha, termasuk la mak saya..hehehe..
    ade yang kata namenya siti zubaidah....dpat tau dari penjual bunga sendiri..
    http://whatever-ville.blogspot.com/2012/10/vitamin-hot-selling-kembali-lagi.html

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....