Sunday, November 25, 2007

Happy Belated Birthday Zaid

19hb November 1988, anakku yg ke-2 selamat dilahirkan. Waktu itu musim sejuk sudah bermula di Athens, Ohio, USA. Daun-daun kekuningan dan kemerahan sudah gugur dari ranting-rantingnya. Angin sejuk menghembus lembut ke pipi tatkala suami membawaku ke hospital. Pengalaman melahirkan anak ke-2 di Hospital O'Blenes, Athens sungguh mengujakan. Walaupun ketika itu kami jauh dari ibu-bapa dan sanak saudara, namun kami beruntung kerana sahabat seperjuangan menuntut ilmu saling bantu-membantu melebihi saudara sendiri.
19 tahun dahulu............

Staf di hospital juga sangat baik dan melayani kami dengan baik walaupun kami tidak sebangsa dan tidak sama warna kulit dgn mereka. Ini dibuktikan dengan layanan yang tidak berbeza yang diberikan oleh mereka. Masih aku ingat ketika itu waktu hampir tengah malam. Suami sudah menalipon pihak hospital tentang kedatangan kami apabila contraction sudah mula sekerap setiap 3-5 minit. Sesampai di hospital, suami menurunkan aku dihadapan pintu masuk. Apabila aku turun sudah ada seorang nurse menunggu dengan sebuah kerusi roda. Aku berkata tidak apa aku masih boleh berjalan sendiri, tapi nurse tersebut insist juga aku menaiki kerusi roda tersebut. Aku pun duduk dan terus ditolaknya aku masuk.
Zaid bersama Mujahid 1989

Urusan mengisi borang dsb juga berjalan dengan lancar dan cepat. Tiada banyak kerenah. Nurse itu menyatakan aku bernasib baik kerana tatkala itu sebuah bilik khas untuk bersalin dengan suasana seperti di rumah masih kosong. Bilik ini dihias indah dengan wall paper yg cantik dan katil yang tidak kelihatan seperti di hospital. Ini bermakna aku tidak perlu ke labour room dan juga delivery room. Semua urusan di lakukan di bilik ini. Suamiku juga dibenarkan berada di bilik ini sepanjang masa sehingga saat-saat aku melahirkan.

Zaid bersama Asma' , Spring 1989

Jam sudah melepasi pukul 1 pagi. Sakit sudah semakin kerap, namun aku berjaya melepasinya dengan melakukan teknik-teknik pernafasan yang diajar semasa mengikuti kelas latihan untuk melahirkan, disamping tidak lupa mulutku berzikir dan beristighfar sepanjang masa. Apabila bukaan sudah mencapai 8 cm, nurse itu mula menukar katil tempat aku berbaring menjadi tempat delivery. Sebaik sahaja bukaan menjadi 10 cm, nurse pun memanggil doktor. ALhamdulillah, dengan hanya 3 kali 'push' sahaja anak ku sudah dilahirkan... Doktor pun mengumumkan..."it's a boy!" .... sungguh mudah sekali, sehingga aku sendiri pun tidak percaya ....
Hari Sabtu, 19 Nov 1988 bersamaan 10 Rabiul Akhir 1409H jam 2.51 pagi, Zaid dilahirkan seberat 7 lbs 11 oz .....................2004.....................2006..................2007.............

Sekarang seorang mahasiswa kejuruteraan mekanikal di UiTM, Shah Alam

7 comments:

  1. happy belated birthday zaid..semoga panjang umur dan murah rezeki..


    akak nak pi haji ker akak? selamat pergi dan selamat pulang .... semoga haji akak haji mabrur...

    ReplyDelete
  2. Happy birthday dan selamat menunaikan fardu haji. Semoga mendapat Haji yang Mabrur.

    MKI

    ReplyDelete
  3. Jazakumullahu khairan kathira Simah dan Prof MKI.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, nak tanye, dak Zaid ni ex-plkn Kem sentosa Chenderiang ke?

    ReplyDelete
  5. MakLan,
    maaf le baru terperasan ada tinggalkan komen... lagi pun masa tu tgh sibuk buat persiapan nak gi haji... utk pengetahuan MakLan anak makcik Zaid ni mmg ex-plkn Kem Sentosa Chenderiang.... MakLan kenal dia ke?

    ReplyDelete
  6. huhu.. maknenye satu geng r.. tapi kami tak brape rapat mase kat kem dlu

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....