Ini kisah Hana'. Pertama kali selepas masuk ke sekolah darjah satu, semalam Hana' kena balik seorang (naik bas lah)...Kedua-dua orang abang Hana', iaitu Mu'adz dan Zubair kena stay-back kat sekolah sebab ada program ko-kurikulum... suspen juga ummi dia nih..
Ummi: "Hana' nanti balik Hana' balik seorang tau, abang Muadz dan abg Zubair balik lambat"
Hana' : "Hana dah tau, abang dah cakap tadi"
Ummi : "okay ke? Hana' tak nangis ke? "
Hana' : "taklah.." (menjawab dengan confident)
Ummi: "okay..nanti dah habis sekolah, Hana' terus pergi beratur kat tempat tunggu bas tau. Jangan merayau-rayau kat sekolah tu atau pergi kantin, nanti tak nampak bas dah datang. Nanti kena tinggal bas pulak" (bersungguh-sungguh ummi pesan)
Hana' : "ya..ya...Hana' tau..."
so, semasa bas datang, aku pun berpesan kepada pakcik bas tu, mintak tolong tengokkan si Hana' nih semasa balik nanti...risau juga kot pakcik bas tu tak perasankan dia. Al-maklumlah Hana' ni kecik sangat, bas tu pulak besar... bila naik bas tu rasa tak nampak pun dia...hehehe...
Sebelum pergi mengajar, aku berpesan kepada bibik,
Ummi: "bibik, pukul 3:30ptg nanti tunggu Hana' balik kat depan gate tu"
Bibik : "ok"
Ummi : " bik, tunggu Hana' turun bas tau..takut jatuh nanti.. dah lah tangga bas tu tinggi, si Hana' tu kecik, bawa beg sekolah lagik ..." (heee..risau betul ummi dia nih!)
Bila petang aku bertanya kepada Hana' :
Ummi: "Hana' tadi balik sekolah ok..? Tak nangis? "
Hana' menjawab dengan gaya yang meyakinkan: "Ummi...Hana' kan dah besar...(
ewahhh)... buat apa nak nangis...kat dalam bas tu ramai lagi kawan Hana' yang lain.."
....begitulah ceritanya...dah besar rupanya anak bongsuku ini......