Tuesday, November 15, 2011

Suami Romantis? Eeeiiiii....

Saya ingin berkongsi kisah artikel ini dgn pembaca sekelian..saya dapat link ini dari FB ..
(hurmm..tak ingat pula siapa yang share..tapi ini artikel dari ILuvislam.com, penulis artikel ini ialah Dr. Hishamuddin Alham,  beliau merupakan seorang pensyarah kejuruteraan mekanikal di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Johor. Lulusan PhD dalam bidang 'fire reseach' ini merupakan aktivis dakwah bersama IKRAM Johor.)

"Romantis... isy aku tak main lah romantis romantis ni. Yang penting aku beri cukup makan minum padanya setiap hari. Lagipun aku ni dah tua."
"Romantis.... Come on man!!!  Kita ni kan pejuang Islam. Orang kafir je yang promote romantis romantis ni. Pejuang Islam kena hidup dengan serious... kita nak tawan dunia tau?"
Realiti yang berlaku masa kini, ramai pasangan (secara umumnya) sudah agak bosan hidup sebumbung dengan pasangan masing-masing. Nampak gaya rakan sekerja yang berlainan jantina di pejabat lebih "interesting" dan "caring".
Saya termenung sejenak mengingatkan satu persoalan dari seorang wanita semasa ceramah saya di Melaka suatu ketika dulu.
"Dr., macamana nak buat dengan perangai suami saya ni. Saya teringin sangat nak bersembang sakan macam doktor kata tu dengan suami saya. Tapi dia ni... kalau dengan rakan sepejabat... bukan main ligat lagi. Tapi dengan saya.... hambar je. Pernah saya travel dengan kereta dari utara ke selatan... hampir basi air liur ni."
Cuba jawab soalan di bawah ini. Jika jawapannya YA ...Insya Allah anda makin dekat dengan istilah pasangan yang romantis.
1.    Bila berjauhan... sering menelefon antara satu sama lain?
2.    Kalau makan... teringat pasangan masing-masing?
3.    Sentiasa peka dengan permasalahan pasangan masing-masing?
4.    Jika bermasam muka – sentiasa mendoakan agar pasangan diampunkan Allah dan jangan lupa untuk mengampunkan pasangan masing-masing?
Of course masa 'kabel' tengah rosak susah sikit nak berkomunikasi. Tetapi kebiasaannya apabila baik kembali – kasih sayang akan bertambah.
Kaji punya kaji... rupanya ia adalah sifat naluri manusia... suka di belai dan suka membelai. Ia adalah fitrah. Tetapi dalam dunia yang serba moden ini, manusia makin lama makin jauh dari kehidupan yang selari dengan fitrah. Cuba kita kaji kehidupan manusia unggul di dunia ini. Kehidupan Rasulullah S.A.W. Adakah beliau seorang yang romantis bila berinteraksi dengan isterinya?
Aisyah dipanggil dengan nama "Humaira". Apabila Rasulullah minum air dalam cawan yang dikongsi bersama dengan isterinya, Baginda akan minum tempat mana Aisyah minum.
Beliau amat pelembut dengan isteri-isterinya dan sering membantu kerja-kerja isterinya di rumah.
 
Kita sering dengar Hassan Al-Banna sebagai seorang pendakwah hebat. Buku Cinta di Rumah Hassan Al-Banna sepatutnya di baca oleh setiap bapa yang hendak menggelarkan dirinya pejuang Islam. Begitu romantis sekali kehidupan mereka suami isteri. Pernah suatu ketika rakan-rakannya datang ke rumah pada waktu malam. Isterinya sedang tidur. Beliau menyediakan makan minum untuk rakan-rakannya kerana tidak mahu menyusahkan isterinya yang sedang tidur lena.
Pada hemat saya yang dhaif ini, jika kita pasangkan niat benar-benar berkahwin kerana hendak menyambung kerja-kerja dakwah yang sudah kita mulai semasa muda dan kita bernekad memastikan isteri kita itu berada dalam soff dakwah, InsyaAllah kita akan mampu untuk menjadikan medan di rumah itu sebagai medan amal dan dakwah.
Dengan izin Allah, isteri akan dijadikan sebagai rakan kongsi dalam menyelesaikan permasalahan dakwah kita. Dia akan menjadi sumber rujukan apabila kita kebuntuan dalam menjalan kerja-kerja dakwah kita. Akhirnya kerja-kerja dakwah kita akan menjadi ringan. Dan natijahnya kasih sayang yang berputik masa mula-mula mendirikan rumah tangga akan terus mekar sehingga akhir hayat kita.
Tetapi jika rumah tangga porak peranda, hubungan menjadi hambar, perjuangan isteri hanya tinggal di dapor sahaja bagi menyediakan makan minum kita dan anak beranak, perbincangan di rumah tidak lebih dari perkara-perkara duniawi sahaja. Kerja-kerja dakwah kita akan mudah terbantut dan silap silap gaya terkubur dengan masalah di rumah.
- Artikel iluvislam.com

5 comments:

  1. Mungkin kah kita ikut Nabi apa yang kita setuju dan berkenan saja?
    Pengiktirafan bahawa akhlak Rasulullah adalah sebaik baik ikutan tak begitu di hayati oleh mereka yang mengaku diri mereka tu Islam ;))

    ReplyDelete
  2. tol tu, sy sependapat dengN wan Sharif

    ReplyDelete
  3. Wan Shariff..Saipul..

    saya setuju and anda berdua...

    Bgmn nak tawan dunia jika hati isteri di rumah sendiri pun tak berjaya di tawan?

    ReplyDelete
  4. Azzah...terima kasih kerana berkongsi...

    ReplyDelete
  5. Keintiman suami-isteri perlu diambil peranan kedua-dua pihak samada si suami dan si isteri.Masing-masing perlu main peranan utk mencetuskan suasana romantis ini...

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....