Wednesday, December 7, 2011

Wordless Wednesday #10



12 comments:

  1. Cuba teka buah/pokok apakah ini?

    Nurazzah8

    ReplyDelete
  2. tak pernah tengok. Tak tahu nak teka ... huhuhu

    ReplyDelete
  3. Yunus Badawi .... Hint: buah ini boleh dibuat minyak ....

    ReplyDelete
  4. ingt nak sebot kedondon tp takkan boleh buat minyak..

    ReplyDelete
  5. Mulan, hehehe... nampak dalam gambar buah tu macam besar ek? mcm buah kedondon? sebenarnya buah tu kecik2 aje besar ibu jari macam tu....

    Hint lagi: kalau boleh buat minyak ... buah kelapa ...tapi ini bukan buah kelapa kan! hehehe... minyak kelapa sawit? Ada macam pokok kelapa sawit ke? so, bukan minyak kelapa sawit jugak ...

    Kak Azzah

    ReplyDelete
  6. Al-Lavendari @ Pak Ngah ...

    Yeahhh.....jawapan Pak Ngah betullll! ini lah buah zaitun...ini warna hijau masih muda lagi... saya pergi Jordan dan bulan June..semua pokok zaitun sedang lebat berbuah, tapi belum masak lagi, anak saya kata selalunya masak hujung summer, dalam bulan 7 atau 8 macam tu...selalu mcm kita tengok jeruk zaitun yang dijual dalam botol tu, kalau dah masak warna kehitaman ...

    Pokok Zaitun ni kat Jordan di tanam di setiap halaman rumah ..(macam kat Malaysia mostly semua rumah ada pokok asam/mempelam/mangga kat depan rumah ...) kalau kita lalu tepi highway tu..sayup mata memandang ladang zaitun ni ... macam lah ladang kelapa sawit / getah kat Malaysia ni ...

    tapi kelebihan buah zaitun ni ... yang pertama sekali ia ada di sebut dalam Al-Quran ... minyak zaitun sangat bagus ...(walaupun kat sini mahal ...) google ajelah apa kebaikan minyak zaitun..hampir semua orang tahu...

    ReplyDelete
  7. saya juga pernah sampai ke Jordan .. dah pergi Petra dan Laut Mati.

    kalau tak silap dalam Quranh, buah zaitun antaranya ada di sebut dalam surah Tin 95/1 kan ?

    ReplyDelete
  8. Al-Lavendari@ Pak Ngah,
    oh ya..pak Ngah pernah sampai ke Petra dan Laut Mati ya? pada tahun berapa tu Pak Ngah? ...

    Nurazzah8

    ReplyDelete
  9. Kak Anie,
    ya betul kak...itu buah zaitun ...

    ReplyDelete
  10. kak Azzah, first time tengok buah zaitun.. huhuhuhuhu

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....