Friday, June 5, 2009

Lesen Memandu

Semalam mengemas-mengemas purse yang dah tebal dan berat...bukannya banyak duit, tapi penuh dengan segala macam resit, bil dan ntah apa-apa kad... duit adalah sikit, tapi bila tengok balik..laa...sekarang ni semuanya pakai kad... selain dari kad yang asas (IC, lesen memandu dan satu dua kad kredit), ada kad MPH (satu kad yang general, satu kad MPH Kid) ... ada kad Bonuslink, ada kad mesra, ada kad Insurance Perubatan(diri sendiri dan seorang anak...ni nasib baik tak bawa untuk semua... actually ada 10 kad medical insurance utk setiap seorang ahli keluarga...!), ada kad ahli Al-Wahida Marketing.. ni sebab beli barang HPA, ada kad Ria ...ni sebab selalu sangat beli seluar etc di Pusat Pakaian Hari-hari...ada kad kedai buku Sri Tanjong di seksyen 9 .. ni sebab selalu beli buku teks/rujukan sekolah, ada kad AAM dan dan dan.....

.... sedang belek2 kad-kad tersebut, terbelek lah lesen memanduku... sekali baca..biar betul, baca kali kedua, baca kali ketiga..eh, betul lah...tarikh luput..... 18/01/2009!!! Lepas tu cari dalam semua compartment purse tu, kot kot adalah terselit kad tambahan lesen memandu yg telah diperbaharui... tak ada... Ya Allah...selama 5 bulan ni ( Ya...sila baca ..5 BULAN ya...bukan 5 hari!!!) saya memandu dengan lesen memandu yang telah mati! ALhamdulillah tak kena tahan semasa operasi JPJ atau dek polis trafik ke.... Hurm... memang tak teringat langsung nak membelek-belek lesen tu....ingat lama lagi .... ialah kita renew selalu 5 tahun sekali!

Akhirnya pagi tadi pergi ke Pejabat Pos Besar Shah Alam...minta tolong adik kat kaunter tu cek dah pernah renew tak... adik tu senyum-senyum cakap..."akak tak pernah renew lagi ni..."
.....huhuhu.... terus renew dan dan tu jugak....

....Hurm..tak pernah dibuat macam ni...selama 25 tahun ku memandu....!!

16 comments:

  1. Salam Che Uda,
    There's always the first time for everything...hehehe

    ReplyDelete
  2. hmm nasib baik terbaca kan kalau lah di tahan di jln raya terbang $$$$...hehe

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Azzah.

    Nasib baiklah tergerak hati nak mengemas purse kan.

    ReplyDelete
  4. Aha..sama spesies ler kita....

    ReplyDelete
  5. Puan Prof.

    1801 - Nombor tak 'cantiklah' ... hahahahahaha .....

    ReplyDelete
  6. saya pernah kena camtu, kemudian dah beringat.

    pelik ye, kalau kita tak tau lesen dah mati kita tak kisahpun nampak polis atau jpj, bila dah tau mati.... sehari je dah risau.

    ReplyDelete
  7. sindrom ni salu kne kat org2 yg busy bekerja n menguruskan rumahtangga~biase la tu.....ibu mrym pon pnah kne cmni jugak~ade beberape bulan sama cm aunty~tguling2 kitorg gelak pas tau tu~heheheee~alhmdllh nasib xkne tahan kt JPJ~

    ReplyDelete
  8. kah kah kah

    mentang mentang ler umah dekat dengan tempat kerjaaaaaa


    sib baik masa balik johor hari tu tak ada sekatan polis, kalau tak , memang akak KANTOIIIIIIIIIIIIIIII

    ReplyDelete
  9. salam

    masa tak sedar lesen mati... relaax jer kan

    tp bila dah tau.. panik giler !
    walhal.. sama jer situasinya.

    pelik kan :)

    ReplyDelete
  10. Azzah,

    Ha..ha.. dah berapa kali kita ke mesyuarat... naik kereta tak dak lesen!!!!

    ReplyDelete
  11. Pengalaman kakak tu lebih kurang macam yng saya hadapi baru-baru ini.
    saya ingat roadtax motor saya 'mati' pada 6.9...oo macam tarikh lahir saya.
    bila nak isi minyak, bukak sit, tengok-tengok 9.6.2009, 15.6.09 baru tahu, lepas tu cepat-cepat le pegi pejab pos, bila dah tau dan-dan dia mai ketag nak naik motor.
    tuu lah pengaalaman saya, nasib baik tak jumpa datuk,

    ReplyDelete
  12. Zaini,

    nasib baik baru seminggu je...akak sampai 5 bulan! bayangkan masa tak tahu relax jek bawa....

    ReplyDelete
  13. SevenDrops,

    itulah...ulang-alik Shah Alam - Bangi, Shah Alam - KL ... beberapa kali... relaks jek... sbb tak tahu... bila dah tahu... nak pergi Kompleks PKNS kat Shah Alam tu pun takut terjumpa "datuk"!!!

    hahaha.... siap angkut beberapa orang penuh satu kereta pergi meeting kat UKM!

    ReplyDelete
  14. pB, nasib baik dah renew sebelum balik Johor...kalau tak mmg kantoi kalau kena tahan polis...

    ReplyDelete
  15. Salam..
    kakliza pun pernah alami keadaan gini..
    tapi yang lucunya..ada drive keter kat KL..
    lalu depan Datuk traffic tu..selamba badak jer..
    bila balik Kerteh baru perasan lesen dah lama mati..
    mmg terkejut beruk la mak beruang ni..

    itulah kisah sebab renew lesen setiap 5 tahun..
    kot-kot tuan lesen mati dulu tapi lesennya dok hidup lagi..
    hehehheh....

    ReplyDelete

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....