Hari ini Ahad 4 hb Jan 2009 ialah hari terakhir cuti persekolahan sebelum penggal baru sesi 2009 bermula esok di negeri-negeri yang hari persekolahan ialah hari Isnin.
Pukul 10 pagi mula bertolak ke Jeram, Selangor untuk menghantar anak ke-3 ku Ammar balik semula ke asrama SMI Hira'. Alhamdulillah Ammar sudah pun selamat 2 tahun menjalani kursus tahfiz di Maahad Tahfiz Al-Quran Hira' dan 2 minggu sudah telah menerima sijil tamat pelajaran tahfiz. Alhamdulillah syukur kerana salah seorang anakku telah pun berjaya menjadi seorang Al-Hafiz... namun begitu aku selalu mengingatkan Ammar supaya tidak riya' dan lupa diri, kerana ini bukan lah tiket untuk segala-galanya, sebenarnya bak kata mudir MTAQ Hira', seorang pelahar tahfiz yang baru tamat diibaratkan seperti baru diberi 'anak kunci' untuk membuka gedung ilmu Allah yang luas ini... terpulanglah kepada anak2 itu sendiri untuk memantapkan dan istiqamah dalam perjuangan mencari ilmu Allah yang Maha Luas .. dan menggunakannya dengan bijaksana.
Sekarang Ammar akan masuk semula ke ting 4 untuk meneruskan pembelajaran akademik beliau sehingga ke ting 5 kelak dan mengambil SPM.
Sampai di sana sudah ramai ibu-bapa yang tiba, parking kereta juga hampir penuh...
Sambil menunggu Ammar selesai mendaftar etc, ternampak seorang blogger yang pernah kutemui. Blogger ini adalah seorang yang sangat aktif dalam aktiviti2 memperjuangkan nasib keluarga mangsa2 IS* ... beliau ialah Ummuasiah
Ikutlah resmi padi, semakin berisi semakin tunduk ke bumi! "Maka nikmat Tuhan Kamu yang manakah yang kamu dustakan?" Ar-Rahman
Sunday, January 4, 2009
Saturday, January 3, 2009
Hari Orientasi Darjah 1
Hari ini pagi-pagi lagi Hana' dah bangun dan bersiap-siap dengan pakaian lengkap seragam sekolah. Hari ini juga adalah hari Orientasi bagi pelajar yang akan memasuki darjah 1 di Sek Ren Islam Hira', Klang.
Kain sekolah baru siap ku jahit pagi tadi! ..Saiz badan Hana yang kecil menyebabkan dia tidak muat baju saiz paling kecil yang dijual di kedai sekolah!!! ...terpaksa lah ummi jahit sendiri...
Pengalaman bersekolah yang pertama bagi anak bongsu ku....
Apabila di tanya, "Seronok tak?"
Hana jawab, "Seronok!!!... nanti hari Isnin minggu depan cikgu suruh datang sekolah lagi....tapi tak payah bawak buku lagi...nanti cikgu bagi jadual baru bawak buku"
wah...wah...wah...dah bersemangat nak belajar...
psstttt.... ini rahsia Hana....dia kata dia nak belajar rajin2 nak dapat nombor satu bila periksa nanti....Alhamdulillah.....
Kain sekolah baru siap ku jahit pagi tadi! ..Saiz badan Hana yang kecil menyebabkan dia tidak muat baju saiz paling kecil yang dijual di kedai sekolah!!! ...terpaksa lah ummi jahit sendiri...
Pengalaman bersekolah yang pertama bagi anak bongsu ku....
Apabila di tanya, "Seronok tak?"
Hana jawab, "Seronok!!!... nanti hari Isnin minggu depan cikgu suruh datang sekolah lagi....tapi tak payah bawak buku lagi...nanti cikgu bagi jadual baru bawak buku"
wah...wah...wah...dah bersemangat nak belajar...
psstttt.... ini rahsia Hana....dia kata dia nak belajar rajin2 nak dapat nombor satu bila periksa nanti....Alhamdulillah.....
Thursday, January 1, 2009
Low Haemoglobin / Anemia

Semalam mendapat keputusan ujian darah yang ku jalani....
paras Haemoglobin ku TERSANGAT rendah! Bacaan nya hanya 6, berbanding bacaan normal ialah 11.5 (female) dan 13(male)
Patutlah sejak 2-3 minggu lepas aku merasa kurang bermaya, cepat penat, tercungap-cungap macam orang baru lepas berlari tak cukup oksigen...dan aku tak boleh bangun daripada menunduk dengan serta-merta, kerana jika aku bangun dari duduk atau baring dengan cepat, kepalaku akan nampak "bintang-bintang bergermelapan"!!! dan terasa macam hendak pitam...
Doktor sudah bagi ubat tambah darah, kalsium dan vitamin...doktor suruh rehat secukupnya... memang hajat di hati begitu, tapi semester baru sudah bermula, esok Jumaat ada kelas pertama yang perlu aku hadiri.... lecture preparation sudah dibuat..tetapi tidak tahu adakah aku cukup tenaga hendak memanjat tangga ke kelas dan berdiri selama 2 jam memberi kuliah??? Memanjat tangga seperti satu kerja yang tersangat berat... selepas menaiki tangga ke tingkat 2 di fakulti, aku terpaksa berhenti dan duduk dahulu. Aku tercungap-cungap.... seperti tidak cukup oksigen!!!
Apakah diet yang perlu aku makan untuk cepat menambah sel-sel darah merah???
Subscribe to:
Posts (Atom)
Berikan sumbangan terbaik anda!
Teruskan menyumbang ke Tabung
Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!!
Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299
Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4
Kemudian sila maklumkan kepada:
admin@aqsasyarif.org.my
Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....
-
Cucu Sulong. Pada hari Isnin lepas, 10 Februari 2014, jam 11 mlm, menantu saya telah selamat melahirkan seorang bayi perempuan yang co...
-
Salam semua. Sempena menyokong contest yang dianjurkan oleh Kak InaKL , saya telah menjadi salah seorang penaja utama dalam contest tersebu...
-
Hobi 3 - Membaca N3 ini mengisahkan hobi ke-3 iaitu membaca. Sejak dari kecil aku memang suka membaca apa sahaja bahan bacaan yang boleh d...


