Showing posts with label adab. Show all posts
Showing posts with label adab. Show all posts

Tuesday, January 25, 2011

Lelaki Budiman?

Tengah sarapan sambil tengok MHI...ada topik yang dibicarakan mengenai LELAKI BUDIMAN. 
Bagaimanakah seseorang lelaki itu boleh dikatakan sebagai seorang lelaki budiman?? Apa LELAKI BUDIMAN? atau dalam bahasa Inggerisnya, GENTLEMAN.

Ada yang memberi pendapat, lelaki di Malaysia ni memang rata-rata KURANG atau TIDAK BUDIMAN! Haaaa...lelaki semua...silalah berikan pendapat anda?
Mengapa mereka berkata begitu? 
Sebab:
1) Lelaki Malaysia TIDAK PERNAH / TIDAK PEDULI hendak membukakan pintu kereta untuk kaum wanita semasa hendak naik atau turun kereta.
2) Lelaki Malaysia TIDAK PERNAH / TIDAK PEDULI hendak membukakan pintu  untuk kaum wanita semasa hendak masuk/keluar dari sesuatu bangunan.
 3) lain-lain

Ini jika dibandingkan dengan lelaki dari negara Barat sana...
Apa pendapat anda?

Friday, October 29, 2010

Apa dah jadi?

Mayat remaja perempuan ditemui dalam beg pakaian

 Baca berita online pagi ni rasa sedih sangat. Apa dah jadi dengan orang-orang Malaysia? atau yang datang bekerja di Malaysia? 

Sewaktu dulu-dulu semasa kecil dan remaja, saya tidak pernah rasa takut hendak berjalan seorang diri... TIDAK pernah terlintas sebarang perkara buruk akan berlaku. 
Pergi sekolah naik basikal berbatu-batu, main basikal sekeliling kampung dari pagi sampai petang (masa cuti lah..) mak-mak tak pernah takut, dia tahu anak dia akan balik petang nanti..
masuk hutan kutip paku-pakis nak buat masak, main masak-masak dalam kebun getah..
tak ada sikit pun perasaan takut..
tetapi sekarang ? Semua ibu-bapa takut hendak melepaskan anak-anak (terutama anak gadis) berjalan seorang diri, semua kena hantar, kena ambil... 
semua rumah pasang grill ...depan belakang atas bawah ....kunci lagi, mangga lagi..yang pasang alarm canggih harga beribu-ribu...
duduk dalam rumah sendiri pun takut... takut pencuri datang merompak, pukau lagi...
dah macam duduk dalam penjara...penjara buatan sendiri...

hurm..lemas...lemas ..! 
asyik terperap dalam rumah aja..tak bebas nak buat aktiviti luar...

Saban hari baca suratkhabar, asyik disogokkan dengan berita pembunuhan, berita kena rogol, berita kecurian, berita kemalangan, dan entah apa-apa lagi berita yang sangat negatif...
Mengapakah jadi begini? 

di manakah moral values sekarang? ... orang dah tak ada perasaan kah? bunuh orang macam bunuh nyamuk aje? 

Ini lah penyakit masyarakat sekarang... 
masyarakat yang jika hanya berTuhankan NAFSU semata

oleh itu wahai teman sekelian.. ajarlah anak-anak , hatta diri kita sendiri
berDO'A lah setiap pagi dan petang, setiap kali hendak keluar rumah, 
dengan doa-doa Al-Ma'thurat...

di antaranya terkandung do'a:
(terjemahan) 
Ya Allah Ya Tuhanku... 

"Aku berlindung pada kalimat Allah yang sempurna, dari kejahatan apa-apa yang diciptakan."

"Dengan nama Allah, yang dengan namaNya akan terhalanglah, segala sesuatu di bumi dan di langit, untuk menimpakan bencana, dan ia Maha Mendengar dan Mengetahui."

Thursday, October 28, 2010

Berdoa lah

 Berdoa bukan untuk memberitahu Allah apa yang kita pinta

kerana tanpa diberitahu pun
Allah sedia mengetahui.

Doa ialah pengabdian 
daripada seorang hamba

kepada Tuhannya.
(Solusi:22)

Thursday, February 12, 2009

Inikah adab pelajar zaman sekarang?

Inikah adab pelajar zaman sekarang?

Apakah nilai adab seorang pelajar di zaman ini? Bukan budak sekolah rendah dan juga bukan budak sekolah menengah, tetapi pelajar institusi pengajian tinggi di negara ini, pelajar yang bergelar mahasiswa! Kita berusaha untuk mendidik (bukan sahaja mengajar) mereka, tetapi inikah balasan atau adab mereka terhadap seorang pendidik?

Kita diajar bukan sahaja mempelajari apa yang diajar oleh guru di sekolah/ pensyarah di universiti, tetapi mematuhi dan menghormati guru/pensyarah kita.

Menurut Imam al-Ghazali seseorang murid hendaklah:

• Memberikan sepenuh perhatian kepada gurunya.
• Mendiamkan diri sewaktu guru sedang menyampaikan pelajaran.
• Menunjukkan minat terhadap apa yang disampaikan oleh guru.
• Tidak meninggikan suara terhadap guru, sebaliknya memadailah berkata dengan suara yang didengari.
• Sekiranya perlu bertanya, pastikan guru bersedia memberikan jawapan.
Menghormati guru di hadapan dan belakangnya.
• Menutup kelemahan guru agar tidak didedahkan tanpa keperluan.
• Mendoakan kebaikan baginya.

Kisah 1:
Seorang rakan sekerja saya Dr. KM berkata: "Saya pernah tegur dgn baik pelajar
fakulti *tuuutttt* di parkir lot kita, tapi mereka ajak saya bertumbuk"
Pelajar tersebut berkata, "Encik cakap je bila dan kat mana"

Nampaknya ada segelintir pelajar yang bukan saja biadab tapi samseng.

Kisah 2:
Pada suatu hari di waktu tengahari, seorang mahasiswi (katanya dari Fakulti *tuutt*)
yang menaiki kereta Perodua Viva berwarna putih dengan nombor kereta C*V2**2 telah
berlaku biadap dengan bukan sahaja dengan meninggikan suaranya berkata,
"Where am I going to park my car?", "Why do you need all these parking places for
lecturers only?", malah lebih dari itu.

Lalu rakan saya, Dr. SAA nerkata, "Don't you know how to speak to lecturers?",
lalu beliau meminta kad matriks mahasiswi tersebut utk diambil maklumat peribadi
untuk dibuat laporan kepada Bahagian Keselamatan.
Mahasiswi tersebut tidak benarkan, maka rakan saya cuba mengambil gambarnya dengan
camera hp.
Mahasiswi tersebut menjerit--"This is harassment! I will call the police!"

Dr SAA mencatat nombor kereta dan beredar keluar dengan Mr N menggunakan kereta Mr N.

Ketika di simpang parkir dengan jalanraya, mahasiswi tersebut keluar dari kereta dan
memanggil rakan2nya. Entah apa dikatakan kpd mereka. Bila Dr SAA lalu didepannya,
dia berkata, "F*** OFF". Itulah hadiah agaknya mahasiswi ini boleh berikan kpd
pensyarah yang menegur mereka.

Sebelah petangnya pula semasa Mr N memandu keretanya, dia dapati salah satu
tayarnya bocor. Kebetulan? Ada kesan bocor di tayar tetapi tiada paku, besi, dsb.

Apa lagi, ya selepas ini?

Marilah kita menangani isu ini SESUAI dengan akhlak dan adab mahasiswa
kita. Setakat ini mereka cuma takut bila adanya pengawal keselamatan.
Di beberapa fakulti lain, staf dah serik menegur kerana kereta mereka
mendapat souvenir khas dari mahasiswa kita.

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....