Tuesday, November 29, 2011

Kesihatan yang baik #1

Alhamdulillah, telah membeli buku ini di salah satu jualan yang diadakan di fakulti..sangat tertarik membaca judulnya, mesti isinya juga menarik dan penuh informasi.....
MENGAPA RASULULLAH TIDAK PERNAH SAKIT: MEMBONGKAR RAHSIA DAN FORMULA KESIHATAN RASULULLAH YANG HALAL, MUDAH, LUAR BIASA DAN HOLISTIK
penulis nya : Dr Adi Hashman

Ia menjelaskan :

* Formula penjagaan kesihatan fizikal, mental dan emosi yang diajarkan oleh Rasulullah SAW
* Teknik menjaga kebersihan yang terbaik serta dapat membantu meningkatkan daya tahan tubuh
* Tip-tip sihat yang mudah dan murah mengikut sunnah Rasulullah SAW
* Kriteria makanan sihat serta bermenafaat mengikut Al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW
* Kesan berpuasa pada kesihatan tubuh manusia
* Rahsia kesihatan di sebalik gerakan dalam solat

~ bersambung di entri akan datang  ~

Sunday, November 27, 2011

Pak Haji berbasikal

Sejak 2 tahun yang lalu, abi telah memulakan hobi baru iaitu berbasikal ..abi telah naik basikal dari rumah ke stesyen komuter di Shah Alam, atau Padang Jawa... sudah 2 kali juga basikal abi hilang dicuri orang di stesyen komuter...(walaupun telah di kunci) ..tapi abi tidak putus asa... beli lagi basikal baru ...
sekarang semakin jauh abi berbasikal..bukan lagi ke stesyen Padang Jawa atau Shah Alam, tetapi hingga ke Batu 3, Subang Jaya dan hingga ke Asia Jaya...
paling jauh sekali tu abi pernah naik basikal hingga ke KUALA LUMPUR!!!!
Pak Haji nak pergi solat Aidil Adha naik basikal ..huhu

Di antara basikal-basikal abi: 

Dah tinggal rangka sahaja...
basikal ini lahyang dinaiki Zubair semasa Zubair kemalangan awal tahun ini...

Abi masih meneruskan hobinya ini, tidak kira panas atau hujan...
Alhamdulillah abi sangat fit...(TIADA Perut "boroi"!!! hehehe) berbanding ummi ...(hurmm..nampaknya kena pergi Gym semula lah macam ni... malu aje jalan sebelah abi, sebab perut nampak macam orang mengandung 5 bulan!!)

Salam Maal Hijrah 1433

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1433

Berakhirlah sudah satu tahun dalam kalendar Hijrah... Hari ini bermulanya tahun baru dan selalu orang-orang tua kata ... bermulanya 'buku baru' bagi diri kita... 'Buku lama' sudah ditutup dan akan disimpan sehinggalah kita dibangkitkan semula nanti ...

(Ini saya petik dari blog Ayah Zain
jika nak tahu lebih lagi silalah berkunjung ke blog beliau)
1 Muharram adalah permulaan bagi Taqwim Islam yang diwartakan oleh Khalifah Umar bin Affan dan semenjak tarikh ia digunakan sehingga ke hari ini. Selain daripada itu dalam bulan Muharam pelbagai peristiwa yang harus diingati terutamanya  pada 10 Muharam . Antarnya ialah
1.Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2.Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3.Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan 40 hari
4.Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
5.Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
6.Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
7.Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
8.Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
9.Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
10.Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
11.Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
12.Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
13.Hari pertama Allah menciptakan alam.
14.Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
15.Hari pertama Allah menurunkan hujan..
16.Allah menjadikan 'Arasy.
17.Allah menjadikan Luh Mahfuz.
18.Allah menjadikan alam.
19.Allah menjadikan Malaikat JibrilNabi  Ibrahim terselamat daripada api yang dibakar oleh Namrud
20. Nabi Isa diangkat ke langit.

Saturday, November 26, 2011

Al-Fatihah buat Allahyarhamah Mak Su

Ajal maut semua adalah kuasa Allah SWT.  Selasa malam, kami mendapat berita Mak Su koma. Telah dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star.  Khabarnya Mak Su jatuh di tangga 2-3 hari sebelum itu.. selepas itu mak Su mengadu pening dan sakit tengkuk... apabila Pak Su nak bawa Mak Su ke klinik, tiba-tiba tengok Mak Su sudah tersungkur ke lantai.. terus di bawa ke hospital.. dan koma.
Doktor memberitahu, otak Mak Su sudah dipenuhi darah, bengkak..mungkin kerana tekanan darah terlampau tinggi sehingga saluran darah pecah. Itu yang menyebabkan Mak Su koma.... Doktor sudah beritahu tiada apa yang boleh dibuat waktu itu kerana tidak boleh buat operasi kerana otak sudah bengkak dan dipenuhi darah... .
Jam 4:15pagi Khamis, handphone saya berbunyi ..menandakan masuk satu mesej. Hati saya sudah berdebar-debar..bila mesej dibuka, betullah berita yang saya agak ...Innalillahiwainnailaihiraajiun...
Dari Allah kita datang dan kepada Allah sahaja lah kita kembali..
Kami lantas bersiap dan selepas solat Subuh kami bertolak ke Kedah.. dalam jam 12 tghr kami sudah sampai ke rumah Mak Su...kelihatan sudah ramai orang memenuhi rumah Mak Su.. kami lantas bersalam dgn saudara-mara yang ada... rupanya jenazah sedang dimandikan... elok sahaja masuk Zohor, jenazah sudah berada di mesjid berdekatan..dan saya turut bersolat jenazah ..selepas itu jenazah di bawa ke Mesjid Al-Bukhari dan dikebumikan di kawasan perkuburan Mesjid Al-Bukhari..

Al-Fatihah buat roh MakSu, semoga roh Mak Su di tempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh...
Arwah Mak Su adalah adik bongsu abah saya..abah saya sudah berumur 88 tahun ,, tiada siapa menduga takdir Allah bahawa Mak Su yang akan terlebih dahulu dijemput Allah SWT..kerana itulah kita selalu diingatkan agar sentiasa mengingati kematian, kerana itu akan sentiasa mendekatkan kita kepada Allah SWT...



Dari Abu Sa'id r.a katanya: (Pada suatu hari) Rasulullah s.a.w masuk ke tempat sembahyangnya, lalu dilihatnya beberapa orang sedang gelak ketawa, Baginda s.a.w pun menegur mereka dengan bersabda: "Ketahuilah! Sesungguhnya kalau kamu banyak menyebut dan mengingati perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan tentulah peringatan mengenainya akan menghalang kamu daripada melakukan apa yang aku lihat ini, maka hendaklah kamu selalu mengingati dan menyebut perkara yang memusnah dan menghilangkan perasaan kesenangan, iaitulah maut, kerana sesungguhnya pada tiap-tiap hari kubur menyeru, katanya: "Akulah rumah dagang, akulah rumah yang sunyi sepi, akulah rumah yang penuh dengan tanah, akulah rumah yang penuh dengan ulat". Maka apabila hamba Allah yang mukmin dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya: "Dipersilakan dengan segala hormatnya! Ketahuilah sebenarnya adalah engkau - kepada ku - sekasih-kasih orang yang berjalan atas ku, oleh itu apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepadaku pada hari ini, maka engkau akan melihat layananku kepadamu'; Kubur itu pun menjadi lapang baginya seluas mata memandang, serta dibukakan baginya sebuah pintu ke Syurga, (lalu datang kepadanya sebahagian dari bau Syurga dan udaranya, serta ia dapat mencium dari baunya yang semerbak harum dan merasa senang hati dari segala yang dilihatnya dalam Syurga itu). Dan sebaliknya apabila oarang yang berdosa atau orang kafir dikebumikan, berkatalah kubur kepadanya: "Tidak layak engkau disambut dan dipersilakan; ketahuilah sebenarnya engkau - kepada ku - adalah sebenci-benci orang yang berjalan atasku; oleh itu apabila engkau sampai kepadaku dan diserahkan urusanmu kepada aku pada hari ini, maka engkau akan melihat apa yang aku buat kepadamu". Nabi s.a.w bersabda lagi: "Kubur itupun mengepitnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya". Kata rawi hadis ini: Nabi s.a.w , (sambil bersabda menerangkan yang demikian, lalu Baginda s.a.w) memasukkan jari-jari sebelah tangannya dicelah jari-jari yang sebelah lagi, kemudian Baginda s.a.w bersabda lagi: "Dan dilepaskan kepada orang itu tujuh puluh ekor ular besar yang kalaulah seekor di antaranya menghembuskan nafasnya di bumi nescaya tidak akan tumbuh sesuatu pun dari tumbuh-tumbuhan atau tanaman selagi dunia ini masih wujud, kemudian ular-ular itu akan mematuk-matuknya dan meluka-lukakannya sehingga ia dibawa untuk dihisab (dan menerima balasan)". Kata rawi hadis ini: Nabi s.a.w bersabda lagi: "Bahawa sesungguhnya kubur itu adalah sebuah taman dari taman-taman Syurga atau sebuah gaung-gaung Neraka".

 
Abu Sa'id r.a

(sumber: e-hadith JAKIM)

Wednesday, November 23, 2011

Wordless Wednesday #9

(This photo was taken by my 14 years old son)

Tuesday, November 22, 2011

Bola Sepak @ Sepak Bola

Rata-rata sekarang mood rakyat Malaysia sedang bergembira kerana kemenangan Malaysia mendapat Pingat Emas dalam perlawanan bola sepak (atau di Indonesia di sebut - sepak bola) melawan Indonesia. Syabas diucapkan kepada semua pemain yang bersungguh-sungguh bermain dan mempertahankan semangat MALAYSIA BOLEH hingga ke saat akhir.  
Bukan senang hendak bermain di negara pasukan yang kita lawan, terutamanya Indonesia... kapasiti stadium yang memuatkan 100,000 penonton sudah pasti sedikit sebanyak berjaya menggoyah semangat para pemain, apatah lagi pasukan Indonesia berjaya menjaringkan gol seawal minit ke-5 permainan, namun semangat Harimau Muda Malaysia patut dipuji. 
TAHNIAH HARIMAU MUDA MALAYA!
   

Saturday, November 19, 2011

Cuti Sekolah dan Ihtifal

Hari ini bermulalah cuti persekolahan akhir tahun bagi anak-anak yang bersekolah rendah dan menengah (kecuali mereka yang sedang menduduki SPM) 
Rumah kembali riuh dengan suara anak-anak... dan hari ini juga pagi tadi diadakan Hari Ihtifal atau Hari Kecemerlangan sekolah bagi SRI Hira' di Klang...
Alhamdulillah anak bungsu ku Hana' telah mendapat hadiah kerana mendapat tempat kedua dalam kelas dan cemerlang matapelajaran 9A..

Tahniah Hana...teruskan berusaha ..
semoga terus cemerlang dalam dihidupmu dunia dan akhirat...Ameen.

Friday, November 18, 2011

UPSR Zubair

Semalam hari Khamis dengan rasminya keputusan peperiksaan UPSR telah diumumkan.  Alhamdulillah bagi anak ketujuh saya, Zubair beliau telah memperolehi 2A 3B.  SYUKUR.  Saya katakan kepada Zubair..ALhamdulillah...sekurang-kurangnya dia ada memperolehi 2A.  Sebenarnya saya tidak mengharap sangat agar beliau mendapat keputusan yang cemerlang, kerana seperti yang saya telah entri sebelum ini, Zubair telah mengalami kemalangan jalanraya pada awal tahun ini. Kemalangan itu agak serius kerana telah melibatkan luka di kepala beliau. Mengambil masa juga untuk memulihkan ingatan Zubair kepada sediakala. 
Namun dalam pelajaran saya tidak memaksa beliau untuk belajar sepanjang masa sehingga boleh membuat beliau stress.  Selepas kemalangan tersebut, apabila saya cuba memaksa beliau belajar dengan mengingati pelbagai perkara, beliau selalu berkata.. "penat lah ummi.. Adek tak boleh fikir banyak-banyak, kepala adek pening" ..Beliau membahasakan dirinya adek, walaupun telah mempunyai seorang adik... ini kerana jarak masa yang jauh di antara beliau dengan adik nya...Oleh itu, saya tidak akan memaksa beliau untuk belajar pelbagai perkara dalam satu masa...
Tambahan lagi, beliau telah pun mendapat tawaran dari Mahaad Tahfiz Al-Quran Hira' untuk tahun hadapan. Mudah-mudahan Zubair akan menjadi seorang hafiz mengikuti jejak langkah abang-abang beliau Ammar  dan Mu'adz...
Ameen.

Wednesday, November 16, 2011

Tuesday, November 15, 2011

Suami Romantis? Eeeiiiii....

Saya ingin berkongsi kisah artikel ini dgn pembaca sekelian..saya dapat link ini dari FB ..
(hurmm..tak ingat pula siapa yang share..tapi ini artikel dari ILuvislam.com, penulis artikel ini ialah Dr. Hishamuddin Alham,  beliau merupakan seorang pensyarah kejuruteraan mekanikal di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Johor. Lulusan PhD dalam bidang 'fire reseach' ini merupakan aktivis dakwah bersama IKRAM Johor.)

"Romantis... isy aku tak main lah romantis romantis ni. Yang penting aku beri cukup makan minum padanya setiap hari. Lagipun aku ni dah tua."
"Romantis.... Come on man!!!  Kita ni kan pejuang Islam. Orang kafir je yang promote romantis romantis ni. Pejuang Islam kena hidup dengan serious... kita nak tawan dunia tau?"
Realiti yang berlaku masa kini, ramai pasangan (secara umumnya) sudah agak bosan hidup sebumbung dengan pasangan masing-masing. Nampak gaya rakan sekerja yang berlainan jantina di pejabat lebih "interesting" dan "caring".
Saya termenung sejenak mengingatkan satu persoalan dari seorang wanita semasa ceramah saya di Melaka suatu ketika dulu.
"Dr., macamana nak buat dengan perangai suami saya ni. Saya teringin sangat nak bersembang sakan macam doktor kata tu dengan suami saya. Tapi dia ni... kalau dengan rakan sepejabat... bukan main ligat lagi. Tapi dengan saya.... hambar je. Pernah saya travel dengan kereta dari utara ke selatan... hampir basi air liur ni."
Cuba jawab soalan di bawah ini. Jika jawapannya YA ...Insya Allah anda makin dekat dengan istilah pasangan yang romantis.
1.    Bila berjauhan... sering menelefon antara satu sama lain?
2.    Kalau makan... teringat pasangan masing-masing?
3.    Sentiasa peka dengan permasalahan pasangan masing-masing?
4.    Jika bermasam muka – sentiasa mendoakan agar pasangan diampunkan Allah dan jangan lupa untuk mengampunkan pasangan masing-masing?
Of course masa 'kabel' tengah rosak susah sikit nak berkomunikasi. Tetapi kebiasaannya apabila baik kembali – kasih sayang akan bertambah.
Kaji punya kaji... rupanya ia adalah sifat naluri manusia... suka di belai dan suka membelai. Ia adalah fitrah. Tetapi dalam dunia yang serba moden ini, manusia makin lama makin jauh dari kehidupan yang selari dengan fitrah. Cuba kita kaji kehidupan manusia unggul di dunia ini. Kehidupan Rasulullah S.A.W. Adakah beliau seorang yang romantis bila berinteraksi dengan isterinya?
Aisyah dipanggil dengan nama "Humaira". Apabila Rasulullah minum air dalam cawan yang dikongsi bersama dengan isterinya, Baginda akan minum tempat mana Aisyah minum.
Beliau amat pelembut dengan isteri-isterinya dan sering membantu kerja-kerja isterinya di rumah.
 
Kita sering dengar Hassan Al-Banna sebagai seorang pendakwah hebat. Buku Cinta di Rumah Hassan Al-Banna sepatutnya di baca oleh setiap bapa yang hendak menggelarkan dirinya pejuang Islam. Begitu romantis sekali kehidupan mereka suami isteri. Pernah suatu ketika rakan-rakannya datang ke rumah pada waktu malam. Isterinya sedang tidur. Beliau menyediakan makan minum untuk rakan-rakannya kerana tidak mahu menyusahkan isterinya yang sedang tidur lena.
Pada hemat saya yang dhaif ini, jika kita pasangkan niat benar-benar berkahwin kerana hendak menyambung kerja-kerja dakwah yang sudah kita mulai semasa muda dan kita bernekad memastikan isteri kita itu berada dalam soff dakwah, InsyaAllah kita akan mampu untuk menjadikan medan di rumah itu sebagai medan amal dan dakwah.
Dengan izin Allah, isteri akan dijadikan sebagai rakan kongsi dalam menyelesaikan permasalahan dakwah kita. Dia akan menjadi sumber rujukan apabila kita kebuntuan dalam menjalan kerja-kerja dakwah kita. Akhirnya kerja-kerja dakwah kita akan menjadi ringan. Dan natijahnya kasih sayang yang berputik masa mula-mula mendirikan rumah tangga akan terus mekar sehingga akhir hayat kita.
Tetapi jika rumah tangga porak peranda, hubungan menjadi hambar, perjuangan isteri hanya tinggal di dapor sahaja bagi menyediakan makan minum kita dan anak beranak, perbincangan di rumah tidak lebih dari perkara-perkara duniawi sahaja. Kerja-kerja dakwah kita akan mudah terbantut dan silap silap gaya terkubur dengan masalah di rumah.
- Artikel iluvislam.com

Sunday, November 13, 2011

SPM 2011

Esok Isnin 14hb November 2011 akan bermulah peperiksaan besar dalam sistem akademik sekolah menengah iaitu SIJIL PELAJARAN MALAYSIA atau lebih dikenali dengan SPM sahaja.
Tahun ini saya tiada anak yang akan menduduki peperiksaan ini, namun saya tidak mahu ketinggalan untuk mengucapkan Salamat Maju Jaya kepada semua calon-calon SPM dan mendoakan agar mereka, terutamanya anak2 saudara-mara, sahabat-handai dan rakan bloggers yang mungkin juga ada yang terdiri dari kalangan pelajar Tingkatan Lima ...nasihat auntie, bacalah doa penerang hati, mohonlah kepada Allah kerana sekarang tiada masa lagi bagi anda untuk membuat persiapan, sekarang hanyalah masa untuk anda membuktikan segala persiapan yang telah dilakukan selama ini...
SEMOGA ALLAH SWT PERMUDAHKAN URUSAN MENJAWAB SOALAN DAN MELAPANGKAN DADA DAN FIKIRAN DARI PERASAAN KUSUT, DAN DAPAT MENJAWAB DENGAN TENANG DAN FIKIRAN YANG TERBUKA DAN LAPANG.SEMOGA ALLAH JUGA MELANCARKAN SEGALANYA.
AMEEN.

Thursday, November 10, 2011

Keputusan UPSR 2011

Berita terkini bahawa keputusan UPSR 2011 akan diumumkan pada 17hb November 2011 ...

InsyaAllah anak saya Zubair yang belajar dalam tahun enam juga berdebar-debar menunggu keputusan UPSR beliau...namun beliau sudah membuat keputusan utk memasuki Maahad Tahfiz AlQuran Hira' di Jeram...


Wednesday, November 9, 2011

Wordless Wednesday #7

(gambar ihsan dari emel yang diterima dari seorang kawan: gambar ini diambil di India)

Tawaran

Balik dari kampung semalam lihat ada satu surat dalam mail box.  

TAWARAN KEMASUKAN KE TAHUN SATU TAHFIZ AL-QURAN HIRA' SESI 2012.

SYUKUR SYUKUR ALHAMDULILLAH!!!

Anak ke-7 saya Zubair berjaya diterima masuk ke MTAQ Hira' bermula pada tahun hadapan.. Ini adalah anak ke-3 saya yang berjaya masuk selepas abang beliau Ammar dan Mu'adz.
Alhamdulillah, semoga Allah permudahkan segala urusan dan semoga Zubair berjaya menjadi seorang hafiz Al-Quran seperti abang-abang beliau..

Jika pembaca/follower blog saya masih ingat... awal tahun ini Zubair pernah mengalami kemalangan yang serius.. saya ada menulis mengenainya di sini, sini , sini, sini , sini.
Alhamdulillah, beliau sudah sembuh dengan cepat , juga berkat do'a dari sahabah2 sekelian ..
Ameen. 

Tuesday, November 8, 2011

Rezeki Masing-masing

Anak sulong saya Asma' sebaya dengan Faizah, anak kedua kakak saya.  Sejak kecil selalu bersama jika balik ke kampung dan semasa cuti sekolah. Semasa mereka kecil, menanti-nanti bila cuti sekolah..kerana mereka hendak balik ke kampung.. mereka suka balik kampung kerana atuk mereka (emak saya) rajin melayan cucu-cucunya ... walaupun orang-orang kata atuk mereka "bising" mulut ...tetapi hati beliau sangat baik ... tidak kedekut ilmu rajin memasak..Itu yang cucu-cucu suka pulang ke kampung..kerana atuk akan masak perlbagai jenis juadah untuk cucu2 . Cucu nak makan ini, atuk masak. Cucu nak makan itu, atuk masak... maklumlah di rumah sendiri tidak berpeluang nak makan itu ini..kerana kesibukan masa bonda-bonda mereka bekerja ...sambil masak atuk akan cerita kisah-kisah dulu ..yang penuh dengan pengajaran dan teladan.. pelbagai tunjuk ajar atuk berikan..tips-tips memasak, mengemas dan lain-lain... 
namun dalam pelajaran, anak saya Asma' lebih ke hadapan.. jadi sebagai atuk sudah semestinya berbangga dengan kejayaan cucu beliau.. tanpa disedari atuk selalu bercerita dengan saudara-mara tentang kepandaian Asma'.. lalu anak saudara saya Faizah selalu berkecil hati dengan sikap atuk.. beliau selalu merajuk dan kadang-kala menangis ..kerana merasa rendah diri dengan Asma'.  Namun saya selalu nasihatkan Asma' agar jangan memandang rendah kepada Faizah. Rezeki masing-masing, mungkin Faizah tidak pandai dalam pelajaran, tetapi rezeki beliau di bahagian lain.  
Selepas tamat SPM, dengan keputusan yang cemerlang Asma' dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara dalam jurusan perubatan di jordan. manakala Faizah meneruskan mengambil diploma pengurusan perniagaan di sebuah IPT swasta di tanahair, kerana tidak mendapat tawaran dari mana-mana IPTA. beliau berjaya menamatkan pelajaran dalam masa 3 tahun.  Alhamdulillah..saya lihat itu satu kejayaan besar bagi beliau..
Selepas beberapa bulan graduate, atas nasihat atuk, kakak saya dan abang beliau, Faizah kembali ke kampung dan mengambil peluang mengusahakan kedai runcit peninggalan arwah atuk saya di kampung, selepas Pak Long saya dan anak-anak beliau tidak mahu lagi mengusahakannya.
Selepas 2 tahun bermula dari kosong, kini beliau pada umur 24 tahun, sudah bergelar usahawan muda dengan mempunyai kedai runcit di bawah nama beliau sendiri ...dan semalam, majlis kenduri di adakan di rumah atuk dengan tujuan membaca doa selamat untuk kedai NurFaizah dan juga menerima peminangan untuk dirinya dari seorang anak muda yang juga seorang usahawan...
Pada pandangan saya, ini adalah rezeki  beliau Alhamdulillah... sekarang beliau tidak patut lagi merasa rendah diri pada Asma' lagi... sepatutnya beliau patut merasa syukur kerana sudah berjaya sejauh ini pada umur hanya 24 tahun..

TAHNIAH NUR FAIZAH!!!

Monday, November 7, 2011

Bertunang

Alhamdulilah..hari ini mencatat sejarah dalam keluarga ayah bonda ku... kerana cucu mereka yang pertama bertemu jodoh dan  bertunang..mudah-mudahan berkekalan sehingga mendirikan rumahtangga dan seterusnya melayari bahtera hidup bersama sehingga ke anak cucu ... Semoga hidup kalian di Berkati dan di Rahmati Allah SWT.....
Syukur ALhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar ...

Saturday, November 5, 2011

Hari Raya AidilAdha & Hari Raya Korban

Assalamu'alaikum semua pembaca PMA ...Sabtu 5 Nov 2011 bersamaan 9 Zulhijjah , waktu ini semua jemaah haji sedang berkumpul di Arafah ...dan kemudian mereka akan bergerak ke Mina untuk melakukan jamrah..
Semasa di Arafah, itulah waktu yang paling afdhal dan mustajab untuk berdoa.  Namun bagi umat Islam yang lain yang tidak mengerjakan haji,...kita boleh  mengambil kesempatan ini untuk sama-sama mengambil waktu yang sangat baik ini untuk sama-sama berdoa ke Hadrat Allah SWT ...
Tahun ini, kami mengambil keputusan untuk bersolat Hari Raya di Shah Alam terlebih dahulu... anak-anak sudah besar bujang semua mahu bersolat di Shah Alam bersama rakan2 di sini... selepas korban baru lah kami akan bertolak ke kampung di Johor. kerana anak saudara saya akan bertunang pada Hari Raya kedua pula ...Alhamdulillah Faizah adalah cucu pertama atok dan Wan untuk bertunang dan seterusnya berkahwin..InsyaAllah semoga panjang jodoh mereka...

Jadi saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA ATAU HARI RAYA KORBAN...


Wednesday, November 2, 2011

Tuesday, November 1, 2011

011111

As-Salam..Baru perasan tarikh hari ini ..
01/11/11

hurmm... ni mesti ramai orang buat kenduri pada tarikh lagi satu

11/11/11

Ada sesiapa yang nak jemput saya pada tarikh tersebut? hehehe...

atau sesiapa yang nak bersalin secara induce mungkin pilih tarikh yang ini ...
Birthday siapa jatuh pada tarikh ini?

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....