Monday, January 31, 2011

Hujan

Sepanjang perjalanan bermula dari Shah Alam hingga ke Port Dickson, pagi tadi..hujan tidak berhenti-henti. Sehingga lah membawa ke malam sewaktu kami selesai berbengkel, masih lagi hujan...Malah hingga saat ini masih kedengaran rintik-rintik hujan diluar tingkap.

Keputusan pilihanraya DUN Tenang juga sudah diketahui, dimana ramai pengundi terpaksa keluar mengundi dalam keadaan banjir. Begitu juga Le Tour De Langkawi juga hari ini menyaksikan penunggang-penunggang basikal terpaksa meneruskan perlumbaan dalam keadaan hujan. 

Ramai orang merungut bila hari hujan...hujan sejuk, basah ..tak dapat buat aktiviti luaran...para surirumah pula kelihatan susah hati, kerana pakaian di jemuran tidak kering...berdoa agar segera matahri muncul kan diri...

Namun semasa saya berada di Kota SUci Mekah sewaktu menunaikan haji... beberapa kali imam Mesjidil Haram mengimami solat sunat meminta hujan, kerana Kota suci Mekah sudah beberapa tidak menerima hujan... 

Sewaktu saya mencari hadis berkenaan hujan di webhadis MUTIARA HADIS, saya menemui beberapa potong hadis yang menyatakan tentang hujan, dan doa Rasulullah sewaktu hujan turun

Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0541.
Berita dari 'Aisyah r.a. mengatakan, bahawa Rasulullah saw. apabila melihat hujan, beliau berkata: "Semoga hujan yang bermanfaat."
 
Hadis Sahih Bukhari Jilid 3. Hadis Nombor 1563.
Dari Zaid bin Khalid r.a., katanya: Kami berangkat bersama Rasulullah s.a.w. pada tahun peperangan Hudaibiyah. Kami kehujanan pada suatu malam. Rasulullah solat Subuh bersama kami, kemudian beliau menghadapi kami lalu bersabda: "Tahukah kamu apakah yang difirmankan Tuhan kamu?" Kami menjawab: "Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui!" Beliau bersabda: Tuhan berfirman: "Di pagi hari ada di antara hambaKu yang beriman dan yang kafir dengan Aku. Barangsiapa yang turun berkata: Kami dihujani dengan rahmat Tuhan, rezeki Tuhan dan dengan kurnia Tuhan, maka dia beriman dengan Aku dan kafir terhadap bintang-bintang. Adapun orang yang berkata: Kami dihujani kerana bintang itu, maka dia beriman kepada bintang dan kafir kepadaKu".
 

Saturday, January 29, 2011

Tabung

Bagaimana kita menanam sikap suka menderma dalam diri anak-anak kita?
Ada banyak cara, salah satu cara yang saya lakukan dengan anak-anak saya...
saya akan letak sebuah tabung derma Palestin di rumah... 
saya selalu ingatkan anak-anak saya... agar memasukkan duit lebihan belanja sekolah (walaupun 5 sen) ke dalam tabung tersebut... sikit-sikit, lama- lama menjadi bukit...

Saya akan bercerita kepada mereka, berapa kita bertuah kerana apa kita hendak makan, semua ada... ada duit umi dan abi beri untuk belanja ke sekolah..sedangkan ada ramai lagi orang yang kurang dari kita... sebab itu mereka kena kurangkan membeli "jajan" selepas sekolah... jika ada duit lebih, bawa balik dan simpan dalam tabung ini...
Sebentar tadi saya rasa tabung itu sudah berat... 
Alhamdulillah..boleh lah di beri kepada pihak yang berkenaan...

Thursday, January 27, 2011

Mu'adz Al-Hafiz 14 tahun

 Alhamdulillah, hari ini anak ke-6 saya, Mu'adz Al-Hafiz telah berumur 14 tahun. 
Beliau juga telah bergelar Al-Hafiz...Syukur Alhamdulillah..
Semoga terus menjadi anak yang soleh...dan terus istiqomah dalam perjuangan mu..
Bersama abang Ammar, juga seorang Al-Hafiz.
Dua orang Al-Hafiz... Amin..

Wednesday, January 26, 2011

Innalillahi wainna ilaihi raji'un

Al-Fatihah .........
buat Allahyarham Mu'allim (cikgu)  Khairul Anwar,  
mantan mudir (gurubesar) di Sekolah Rendah Islam Hira' Klang.. 
yang telah pulang ke Rahmatullah semalam di PPUM, dan sekarang telah selamat dikebumikan di Rantau Panjang, Klang. 

Beliau adalah seorang guru yang sangat berdedikasi dan berjuang bersama-sama sejak awal penubuhan SRI Hira' demi untuk memberi tarbiyah ilmu yang menyeluruh kepada anak-anak didiknya.. termasuklah anak-anak saya sejak dari anak yang sulung lagi...
telah banyak jasa beliau untuk SRI Hira'...

Doa semoga Allah mengampunkan dosa-dosa Allahyarham dan menempatkan roh Allahyarham di kalangan orang-orang yang diredhaiNya..
Amin.



Tuesday, January 25, 2011

Lelaki Budiman?

Tengah sarapan sambil tengok MHI...ada topik yang dibicarakan mengenai LELAKI BUDIMAN. 
Bagaimanakah seseorang lelaki itu boleh dikatakan sebagai seorang lelaki budiman?? Apa LELAKI BUDIMAN? atau dalam bahasa Inggerisnya, GENTLEMAN.

Ada yang memberi pendapat, lelaki di Malaysia ni memang rata-rata KURANG atau TIDAK BUDIMAN! Haaaa...lelaki semua...silalah berikan pendapat anda?
Mengapa mereka berkata begitu? 
Sebab:
1) Lelaki Malaysia TIDAK PERNAH / TIDAK PEDULI hendak membukakan pintu kereta untuk kaum wanita semasa hendak naik atau turun kereta.
2) Lelaki Malaysia TIDAK PERNAH / TIDAK PEDULI hendak membukakan pintu  untuk kaum wanita semasa hendak masuk/keluar dari sesuatu bangunan.
 3) lain-lain

Ini jika dibandingkan dengan lelaki dari negara Barat sana...
Apa pendapat anda?

Monday, January 24, 2011

Story of Appreciation

 Dapat artikel ini dalam emel dari rakan:
 
Story of Appreciation

One young academically excellent person went to apply for a managerial position in a big company.

He passed the first interview, the director did the last interview, made the last decision.

The director discovered from the CV that the youth's academic achievements were excellent all the way, from the secondary school until the postgraduate research, never had a year when he did not score.

The director asked, "Did you obtain any scholarships in school?" the youth answered "none".

The director asked, " Was it your father who paid for your school fees?" The youth answered, "My father passed away when I was one year old, it was my mother who paid for my school fees.

The director asked, " Where did your mother work?" The youth answered, "My mother worked as clothes cleaner. The director requested the youth to show his hands. The youth showed a pair of hands that were smooth and perfect.

The director asked, " Have you ever helped your mother wash the clothes before?" The youth answered, "Never, my mother always wanted me to study and read more books. Furthermore, my mother can wash clothes faster than me.

The director said, "I have a request. When you go back today, go and clean your mother's hands, and then see me tomorrow morning.*

The youth felt that his chance of landing the job was high. When he went back, he happily requested his mother to let him clean her hands. His mother felt strange, happy but with mixed feelings, she showed her hands to the kid.

The youth cleaned his mother's hands slowly. His tear fell as he did that. It was the first time he noticed that his mother's hands were so wrinkled, and there were so many bruises in her hands. Some bruises were so painful that his mother shivered when they were cleaned with water.

This was the first time the youth realized that it was this pair of hands that washed the clothes everyday to enable him to pay the school fee. The bruises in the mother's hands were the price that the mother had to pay for his graduation, academic excellence and his future.

After finishing the cleaning of his mother hands, the youth quietly washed all the remaining clothes for his mother.

That night, mother and son talked for a very long time.

Next morning, the youth went to the director's office.

The Director noticed the tears in the youth's eyes, asked: " Can you tell me what have you done and learned yesterday in your house?"

The youth answered, " I cleaned my mother's hand, and also finished cleaning all the remaining clothes'

The Director asked, " please tell me your feelings."

The youth said, Number 1, I know now what is appreciation. Without my mother, there would not the successful me today. Number 2, by working together and helping my mother, only I now realize how difficult and tough it is to get something done. Number 3, I have come to appreciate the importance and value of family relationship.

The director said, " This is what I am looking for to be my manager.
I want to recruit a person who can appreciate the help of others, a person who knows the sufferings of others to get things done, and a person who would not put money as his only goal in life. You are hired.

Later on, this young person worked very hard, and received the respect of his subordinates. Every employee worked diligently and as a team. The company's performance improved tremendously.

A child, who has been protected and habitually given whatever he wanted, would develop "entitlement mentality" and would always put himself first.

He would be ignorant of his parent's efforts. When he starts work, he assumes that every person must listen to him, and when he becomes a manager, he would never know the sufferings of his employees and would always blame others. For this kind of people, who may be good academically, may be successful for a while, but eventually would not feel sense of achievement. He will grumble and be full of hatred and fight for more. If we are this kind of protective parents, are we really showing love or are we destroying the kid instead?*

You can let your kid live in a big house, eat a good meal, learn piano, watch a big screen TV. But when you are cutting grass, please let them experience it. After a meal, let them wash their plates and bowls together with their brothers and sisters. It is not because you do not have money to hire a maid, but it is because you want to love them in a right way. You want them to understand, no matter how rich their parents are, one day their hair will grow gray, same as the mother of that young person. The most important thing is your kid learns how to appreciate the effort and experience the difficulty and learns the ability to work with others to get things done.

You would have forwarded many mails to many and many of them would have back mailed you too...but try and forward this story to as many as possible...this may change somebody's fate...

 
Stay blessed and have a nice day…!!!

Pantang Maut Sebelum Ajal

Pantang Maut Sebelum Ajal

Penah dengar pepatah ini? Mungkin pernah mungkin tidak pernah...
Peristiwa ini berlaku semasa saya dan keluarga pergi melawat kakak saya yang sakit di hospital KPJ Seremban.  Bukan...bukan mengenai cerita kakak saya yang sakit, tetapi peristiwa yang berlaku semasa dalam perjalanan ke sana...
Sejurus selepas kami exit tol Seremban, selepas trafik light yang pertama ...van kami pun bergerak perlahan-lahan menuju ke arah bandar Seremban...kereta memang banyak kerana kami baru sahaja melepasi trafik light..kami berada di lane sebelah kiri. Waktu itu saya perasan ada seorang penunggang motorsikal di sebelah kanan van kami , kiranya dia berada di antara van kami dan kereta sebelah kanan. 
Kami memang bergerak perlahan, oleh itu kereta di sebelah kanan dan penunggang motorsikal tersebut bergerak lebih laju dari kami, memotong kami dan sudah berada lebih ke hadapan dari kami. Tiba-tiba sahaja saya pun tak tahu bagaimana ia berlaku, mungkin motorsikal tersebut terlanggar cermin sisi kereta tersebut, lalu motorsikal tersebut hilang kawalan dan terus terpelanting ke sebelah kiri (bermakna jatuh ke laluan kami di sebelah kiri).  
Saya terus terjerit menyuruh suami brek dengan cepat. Apalagi suami saya pun terus menekan brek dan van kami berhenti betul-betul hanya 1 inci SAHAJA di hadapan motorsikal yang jatuh menghempap penunggangnya !!!!
Ya Allah!!!! Syukur sekali.... Saya tak dapat bayang bagaimana jika suami tidak sempat brek dan melanggar penunggang tersebut yang sudah tersepit di bawah motor tersebut!!!! Dan kami dapati penunggang tersebut adalah seorang remaja PEREMPUAN!!! Ya Allahhhh...Syukur Alhamdulillah!!!! 
....
Alhamdulillah penunggang tersebut selamat....boleh bangun dan terus duduk di sebelah kiri bahu jalan...

Ini lah yang ditakdirkan, bahawa penunggang ini terselamat ...
Pantang maut Sebelum Ajal.


Saturday, January 22, 2011

Hari pertama ke sekolah

Hari pertama Zubair ke sekolah selepas kemalangan. 
Alhamdulillah, walaupun ingatan Zubair belum pulih 100% tapi dia sudah bersemangat hendak ke sekolah. 
Dia kata nak jumpa kawan-kawan. 
Mungkin dia rasa bosan duduk baring saja di rumah...
tetapi nampak dia sangat gembira apabila hendak kek sekolah..
ALhamdulillah syukur .. 

Friday, January 21, 2011

Pengunjung ke-55,555

Alhamdulillah, sudah dapat maklum balas dari pengunjung ke 55,555!

Siapakah pengunjung tersebut???
Pengunjung tersebut ialah......Maryam Dzulkifli! tuan empunya blog !!!!iTs aLL aBouT Me!!!!

tapi dia bukan berada di Malaysia... beliau ialah seorang pelajar perubatan di Indonesia ...

nampaknya kena tunggu dia balik bercuti baru boleh bagi hadiahnya kan...kan....!?

TAHNIAH!!!

Thursday, January 20, 2011

55,555

55555

Jangan lupa semasa berkunjung ke blog ini perhatikan sitemeter di sebelah kanan...pengunjung ke 55,555 akan mendapat hadiah istimewa...!

Sila capture gambar sitemeter tersebut dan kirimkan/emel kepada saya...atau tulis di blog anda bahawa anda adalah pengunjung ke 55,555! dan jangan lupa tinggalkan komen bahagian komen di entri ini...
 
UPDATE: 
Saya dimaklum oleh YB bahawa kemungkinan akan berlaku lebih dari seorang yang akan dapat capture gambar sitemeter tersebut yang menunjukkan angka 55555. 
 Oleh itu, selain dari anda 'capture' gambar sitemeter tersebut, anda juga dikehendaki memberitahu saya (dengan mengirimkan emel kepada nurazzah8@yahoo.com) apakah 
IP address komputer anda. 
Ini adalah kerana saya akan check di www.sitemeter.com siapakah sebenarnya pengunjung ke 55,555 dengan membandingkan IP address tersebut.


Pagi ini angka tersebut menunjukkan angka 55,505 bermakna hanya memerlukan lagi 50 pengunjung akan mencapai 55,555 

 Angka terkini adalah 55,505

*** PERHATIAN: 

 1) Jika anda pengunjung ke 55,555 dan berada di MALAYSIA, maka anda akan mendapat hadiah berupa barangan dan saya akan poskan kepada anda.

2) Jika anda pengunjung ke 55,555 dan berada di LUAR NEGARA, hadiahnya bukan berupa barangan (tidak perlu pos ke luar negara), Saya akan fikirkan apa yang sesuai...

Wednesday, January 19, 2011

MADU

Dalam usaha untuk memulihkan kembali ingatan Zubair, saya memberikan minum madu asli setiap pagi dan malam sebelum tidur. Madu ini telah terlebih dahulu dibacakan doa-doa oleh Ustaz Ahmad Dasuki, seorang ustaz yang terkenal..Beliau banyak memberikan kuliah2 agama disekitar Lembah Klang...di Shah Alam sahaja, setiap pagi Khamis, dan di Surau At-Taqwa di kawasan perumahan saya setiap pagi Rabu. 
(Namun begitu jangan salah sangka, bukan lah ustaz itu yang menyembuhkan penyakit, kita hanya berikhtiar dan berusaha, melalui ustaz yang berilmu,  tetapi YANG MENYEMBUHKAN SEGALANYA hanyalah ALLAH SWT YANG MAHA ESA..)

Alhamdulillah, nampaknya ingatan Zubair sedikit demi sedikit kembali ...dia sudah mula mengingati nama kawan2 dan cikgu2 di sekolah...

Khasiat Madu sudah termaktub sejak dahulu lagi. Malah Hadis Rasulullah SAW juga mengesyorkan agar kita mengambil madu sebagai ubat...

Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1665.
Dari Abu Sa'id r.a.: Ada seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saw. dan berkata: "Saudara saya sakit perut." Rasul menjawab: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi untuk kedua kalinya. Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi untuk ketiga kalinya. Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi dan berkata: "Telah saya lakukan." Rasul menjawab: "Tuhan benar. Perut saudara mu yang bohong. Beri ia madu'" Setelah itu diberikannya lagi madu kepada saudaranya, dan sembuhlah penyakitnya.


Diantara khasiat madu ke atas bayi/kanak-kanak:


a) Membantu pertumbuhan janin dan bayi dari segi fizikal dan mental.

b) Menyembuh dengan segera cirit-birit.

c) Mengelak daripada cacing perosak dalam perut.
d) Mengeluarkan lendir dalam badan bayi dan menguatkan minda kanak-kanak.

(sumber: di sini)

Sunday, January 16, 2011

Pertemuan Bloggers 2010

2010 telah meninggalkan kita 2 minggu lepas...banyak kenangan pahit dan manis yang telah kita lalui sepanjang tahun tersebut, samada kita kehendaki atau tidak, itulah yang telah tertulis dan ditakdirkan untuk kita..
2010 juga telah menemukan saya dengan ramai bloggers, samada yang pernah saya jumpa sebelum ini, atau buat pertama kali..


Blogger PML(Pinggan Mangkuk Lama) collector/seller - Bro Shariffudin, BP

Zendy Zee dan Kak Ezzah,
(sewaktu menghadiri majlis perkahwinan anak Kak Ezzah)

Aeez, anak Kak Anie@Kak Lady dan Hana'


Pak Latip Talib, penulis prolifik tanahair,
menulis novel-novel sejarah Islam yang telah terjual laris...
(sewaktu menghadiri majlis perkahwinan anak Pak Latip)

Prof. Kamil Ibrahim, seorang ahli akademik dan penulis Travelog Haji, Travelog Dakwah,
juga sudah terjual laris ...
bersama isteri beliau, Puan Roza, yang juga telah menulis sebuah travelog iaitu Travelog Cinta...

bersama babazahra'(kini bekerja di Libya) dan isteri, Puan Muezah

Menziarahi orang sakit

Petang tadi kami ke KPJ Seremban untuk menziarahi kakak ku yang sakit, Alhamdulillah walau bagaimana sibukpun saya dan keluarga,  dapat juga kami meluangkan masa untuk menziarahi beliau. 
Semoga beliau cepat sembuh...

Menziarahi orang sakit adalah merupakan salah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh orang Islam terhadap saudaranya sesama Islam yang sedang sakit. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda sebagaimana hadith baginda:-

Maksudnya:
 
Dari Abu Hurairah Radiallahu-Anhu dia berkata: 
Aku mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: 
Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada lima perkara:
Iaitu menjawab salam, menziarahi orang yang sakit, mengiringi jenazah, menghadiri undangan dan mendoakan orang bersin (Mengucap Yarhamukallah). (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Adapun galakan menziarahi orang sakit itu bukan hanya terbatas kepada keluarga sahaja, bahkan menyeluruh kepada sesiapa sahaja baik sahabat handai, jiran tetangga dan lain-lain.

Saturday, January 15, 2011

Siapakah Itu?

 (sila klik untuk lihat dgn lebih jelas)

Tadi saja-saja jalan tengok trafik ke blog di nuffnang... klik nak tahu siapakah referrals tertinggi.
Selain dari google, yang kedua tertinggi adalah dari 
Terkejut jugak....kerana tuan punya blog ini sebenarnya sudah lama kembali ke Rahmatullah. Saya ada tulis entri berkenaan itu di sini. Semoga Allah meRahmati dan menempatkan roh Allahyarhamah bersama orang-orang yang soleh. Amin.
Disebabkan blog Allahyarhamah masih ada dan tidak ditutup, maka masih ramai lagi followers blog Allahyarhamah yang masih klik melalui blog Allahyarhamah untuk ke blog-blog lain yang tersenarai di bloglist disitu...
Al-Fatihah utk Allahyarhamah Raden Galoh

Friday, January 14, 2011

Semakin pulih

Alhamdulillah, hari ke hari ingatan Zubair semakin pulih. Jika mula-mula dahulu, jika saya tanya siapa nama kawan-kawan dia...Zubair akan jawab, " Tak ingat lah ummi ...Zubair tak tahu" 
Oleh itu saya pun menalipon emak kawan-kawan Zubair, agar membenarkan anak-anak mereka datang berjumpa Zubair jika mereka tiada kelas atau tidak sibuk...kemungkinan apabila Zubair melihat rakan2, ingatan beliau akan sedikit demi sedikit pulih kembali.  

Maka petang tadi, 9 orang kawan-kawan Zubair pun datang, selepas sekolah...apabila ummi menjemput mereka masuk, Zubair pun turun, lalu saya bertanya kepada Zubair, "Zubair, ni semua kawan Zubair datang nak jumpa dan main dengan Zubair, ingat tak nama kawan-kawan Zubair ni?" 
Zubair pun melihat seorang demi seorang rakan-rakan dia, lalu berkata, 
"Ingat...ni Wazini, ni Aiman, ni Afiq, ni Wafi, .....(dan lain2 ...hehehe..ummi pun tak ingat semua nama tu)"

SYUKUR , ALHAMDULILLAH...hampir menitis air mata ku ....
semoga ingatan Zubair kembali pulih seperti biasa...



Tuesday, January 11, 2011

Menziarahi Orang Sakit Sunat Mu'akkad

Ketika sedang mencari maklumat, saya terjumpa satu kenyataan yang berikut:
"Menziarahi orang sakit hukumnya adalah Sunat Mu'akkad ! 
Dan ianya merupakan amalan yang disukai Allah Subhanahu Wataala dan baginda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Menziarahi orang sakit adalah merupakan salah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh orang Islam terhadap saudaranya sesama Islam yang sedang sakit. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda sebagaimana hadith baginda:-

Maksudnya:
Dari Abu Hurairah Radiallahu-Anhu dia berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada lima perkara: Iaitu menjawab salam, menziarahi orang yang sakit, mengiringi jenazah, menghadiri undangan dan mendoakan orang bersin (Mengucap Yarhamukallah). (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Adapun galakan menziarahi orang sakit itu bukan hanya terbatas kepada keluarga sahaja, bahkan menyeluruh kepada sesiapa sahaja baik sahabat handai, jiran tetangga dan lain-lain.


Oleh itu saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan terimakasih kepada semua bloggers, FBians atau bukan bloggers sekali pun, terimakasih di atas keprihatinan anda semua...samada telefon, sms, msg etc...
walaupun antara kita tidak pernah bertemu muka dan ada yang dipisahkan jauh beribu batu, tetapi masih tidak lupa menalipon saya bertanya tentang keadaan anak saya, Zubair yang kemalangan tempohari.  Namun begitu sedih juga, ada saudara yang berada dekat namun sehingga kini tidak menelefon atau sudi bertandang menziarah...wallahu'alam...mungkin terlampau sibuk agaknya...

Al-Fatihah

Semoga roh emak saudara saya (kakak kepada emak saya) tenang dan abadi di sana... dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh...

Amin.
buat Allahyarhamah Mak Leng

Sunday, January 9, 2011

Jalan keTaman Tasik

 Tengahari tadi Zubair kelihatan resah, dia selalu cakap, "Ummi, adek tak tahu nak buat apa lah...boring lah ummi" Keadaannya masih lagi belum recover 100%. 
Masih ingat-ingat lupa...dan dia tidak boleh menumpukan perhatian kepada sesuatu perkara dalam waktu yang lama... sekejap aja tengok TV dah cakap, "Adek penat lah ummi", begitu juga apabila dia cuba bermain game komputer.  Apatah lagi jika membaca buku-buku novel sejarah Islam yang sebelum ini sangat suka dibaca.  Sekejap aja dah cakap rasa penat... 

Lalu ummi pun tanya, "Zubair nak jalan2 kat Tasik tak?..kita tengok ikan kat Akurium?" 
Zubair jawab, "Apa-apa ajelah ummi.."  Lalu ummi pun ajak Abg Ammar dan Hana' teman ummi bawa Zubair ke Taman tasik Shah Alam.
Dalam perjalanan tu kami singgah beli makanan dan minuman sikit untuk Zubair.


 Sedapnya McFlurry Oreo!

 "Adek..senyum dek..Ummi nak ambik gambar"
 Selepas makan dan minum , sekejap aja Zubair dah cakap.."Adek penatlah ummi, nak tidur"
Selepas tidur, terus balik, nak ajak pergi Akuarium tengok ikan pun dia dah tak mahu sebab dah penat katanya.
InsyaAllah, semoga cepat sembuh anak ku...

Friday, January 7, 2011

I Miss Your Smile!

 Dengan kawan-kawan rapat semasa Hari Raya Puasa
 Di Mesjid Sultan Zainal Abidin @ Mesjid Besi di PutraJaya
 PutraJaya
 Zubair seorang anak yang suka membaca, sambil menunggu pesanan makanan pun sempat baca buku lagi
Ummi rindukan senyuman Zubair itu!

Thursday, January 6, 2011

Tidak Ingat Langsung!

Petang tadi anak saya, Zubair dah balik rumah. Sebenarnya doktor nak tahan sampai esok..sebab esok nak buka jahitan di kaki nya tu, tapi sejak pagi dia asyik nangis aje (mengikut kata Abang Ammar yang jaga Zubair sejak pagi) nangis nak balik rumah...boring katanya duduk di hospital...pusing-pusing wad nampak nurse dan doktor aje... bila bawa dia tengok kat tingkap wad (wad tingkat 7) ..terus nangis lagi kata " nak turun sana, nak turun sana" sambil tunjuk ke bawah.... 
dia nak balik rumah nak main dengan kawan-kawan...
bila tanya dia memang tak ingat langsung tentang kemalangan tersebut...
dia cuma ingat, dia naik basikal...lepas tu putih aja..kepas tu oren, lepas tu oren...
dia jawab bila abang Zaid tanya...
tadi sampai aje rumah, terus dia nak naik tingkat atas, cakap nak main komputer. Selepas dah penat main komputer, dia turun semula, lepas tu dia keluar ke depan rumah... bila tanya dia cakap, nak pergi rumah kawan dia nak main bola... dia tak ingat bahawa dia tu sakit baru balik hospital...

Ya Allah, aku berdoa agar Engkau sembuhkanlah anak ku sehingga kembali normal seperti sediakala...Amin

Syukur ALhamdulilah!

 Perkembangn terkini anak saya, Zubair. Alhamdulillah dia sudah sedar dan sudah boleh bercakap.  Namun begitu perlu selalu bercakap dan berbual-bual dengan dia agar ingatannya kembali pulih seperti sediakala.
Yang paling saya syukur sangat-sangat dia kenal saya  sebagai umminya apabila ditanya..syukur Alhamdulillah.
 Ini tatkala dia masih belum sedar sepenuhnya.
 
Ini pula ialah luka dan jahitan dikepala Zubair. 
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jazakumullahu khairan kathira, semoga Allah membalas kebaikan anda semua, yang tidak putus-putus tolong mendoakan agar anak saya kembali sembuh dan pulih seperti sediakala. Banyak panggilan dan sms (ada antaranya tidak dapat saya balas kerana waktu itu sedang menguruskan hal anak saya) yang saya terima. Begitu juga emel, komen dsbnya... tidak lupa kunjungan dan lawatan oleh jiran-jiran, kawan2 semua yang prihatin...sangat-sangat saya hargai.
Yang paling saya hargai, kakak saya yang saya panggil kak Long, dan anak-anak beliau yang sanggup datang dari Nilai, walaupun beliau penat baru balik kerja, tapi sanggup menunggu bersama-sama saya memberi sokongan moral di ER di Hospital Sg Buloh sehingga pukul 1 pagi.  Begitu juga Abang Ngah dan kakak ipar sekeluarga yang datang dari Johor Bahru, membawa emak saya (nenek Zubair) datang melawat di hospital.
SilverSarina, atau sekarang sudah ada blog baru dan dikenali sebagai WanMommy, blogger pertama yang saya contact semasa di ER DEMC menunggu result CT Scan, memohon beliau maklumkan kepada rakan bloggers/FBians yang mengenali saya agar mendoakan kesihatan anak saya.  Jazakillahu khaitan kathira Rina, sentiasa prihatin dan mengambil tahu perkembangan terkini anak saya, utk di update kepada rakan2 yang lain..
Yang paling saya terkejut dan tidak sangka, mendapat panggilan dari Simah, seorang blogger yang bermastautin di Turkey. Walaupun kami tidak pernah bertemu muka dan beliau sudah lama tidak update blog, tetapi kami masih berhubung di ruangan FB. 

Begitu juga sms dari Kak Elle, dari Singapura, dan msg dari Neeza, nun jauh di Saudi.   Babazahra' yang bekerja di Libya (tapi skrg sedang bercuti di tanahair),   zlaa dan D dari UK,
Walaupun masing-masing dah tak aktif berlogging, tetapi masih berhubung di FB. Abang Long yang bersusah payah bersama anak-anak tahfiz bersolat hajat, ummi365, Kak Nong, Mulan , Kak Zakie, yang sentiasa tinggal komen di blog, bloggers dan juga rakan sekerja, Sevendrops, waterlily dan Dr Naimah, dan ramai lagi bloggers lain yang tidak sempat saya nak sebut satu-persatu nama-nama anda....(jangan kecil hati ya...you're always in my heart!)

Sesungguhnya ukhuwwah antara kita, bloggers dan FBians, walau di mana anda berada di muka bumi ini, sangat kuat... itulah kuasa dunia alam maya ini. Jika kita berkawan dengan ikhlas dan jujur, dan mengambil perkara yang baik-baik sahaja, InsyaAllah kita akan rasa kemanisannya..  

p/s: Untuk mereka yang bukan bloggers, saya juga mengucapkan jutaan terimakasih kepada anda semua.  Tidak putus2 ada sahaja sahabat yang datang melawat setiap hari, baik saudara-mara, mu'allim/mu'allimah (guru sekolah), rakan sekerja, jiran, bloggers, FBians dan ibu bapa rakan-rakan Zubair yang datang melawat dll...

Sunday, January 2, 2011

Permulaan yang Muram

Kedatangan tahun baru 2011 disambut muram...malah tiada sambutan langsung dan saya langsung tidak ingat bahawa tahun sudah pun bertukar ganti...2010 --> 2011
Ini adalah kerana pada 30 Disember yang lalu, anak ke-7 saya, Zubair berumur 11 tahun, telah kemalangan setelah dilanggar kereta semasa sedang bermain basikal di taman perumahan

Status anak saya sekarang dia masih di wad neurosurgeri di Hospital Sg Buloh di bawah observation doc. Terdapat 3 luka yang besar di kepala sebelah kanan, semua telah dijahit. CT Scan juga telah dibuat, doc kata ada kelihatan sedikit blood clot tetapi kecil, doktor akan monitor lagi.  Jika tiada perubahan doc tidak akan buat apa-apa ...let it be sebab doc kata kanak2 selalu cepat sembuh sendiri ... harap tiada apa-apa... tapi anak masih macam mamai-mamai lagi, ... bila panggil dia adalah buka mata tapi masih belum respond sepenuhnya

oh ya...lupa nak cakap, Alhamdulillah sebab tiada apa-apa yang patah dan tiada fracture di kepala...Harapan saya agar rakan sekelian dapat mendoakan agar tiada internal bleeding yang serius... doakan agar sembuh seperti sediakala... Terimakasih semua...
Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....