Wednesday, June 24, 2009

Take a break

I need to take a break from blogging for a while...


untuk meneroka lautan ilmu Allah yang Maha Luas .....


Friday, June 19, 2009

SELAMAT HARI BAPA

SELAMAT HARI BAPA

kepada semua lelaki yang bergelar bapa, ayah, bapak, abah, abi, abuya, papa atau apa saja gelaran yang anda panggil....

Saya tujukan khas utk abah saya , Abd Rahman Bin Jurau.
1952 -------------- 1970 -------------- 2008


dan tidak lupa ayah kepada anak-anak saya...

~~My beloved~~

Sunday, June 14, 2009

Ustaz Fathi Yakan kembali ke Rahmatullah


Fathi Yakan. Nama ini mula saya kenali di pertengahan tahun 80an...apabila saya membeli dan membaca buku beliau bertajuk "Apa Erti Saya Menganut Islam" sewaktu menuntut di USA. Buku itu yang sudah kekuningan warna kertasnya masih saya simpan hingga hari ini. Alhamdulillah saya sangat bersyukur kerana dapat membaca buku tersebut sewaktu diri ini dalam pencarian mencari jati diri dan arah tujuan hidup ini.

Al-fadhil ustaz Dr. Fathi Yakan telah meninggalkan kita pagi semalam... Lahir pada tahun 1933 dan wafat pd hari ini berumor 76 tahun... Sungguh besar jasanya dalam mewarnai dunia harakah islamiyyah.. Sila lihat web ikhwan jordan utk kesahihan berita tersebut.. Semoga beliau ditempatkan bersama para syuhada' : http://www.ikhwan-jor.com/.

Pemergiannya meninggalkan satu sumbangan yang sangat besar dalam dunia pentarbiyahan pejuang Islam. Antara bukunya, 'Maza Yakni Intima'i Lil Islam' ( Apa Erti Saya Menganut Islam ) dan 'Almutasaqitun 'ala toriqidda'wah' (Golongan yg tercicir di jalan dakwah) menjadi antara sumber rujukan utama usrah di pelbagai peringkat masyarakat.

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman.Al-fatihah...

Friday, June 5, 2009

Lesen Memandu

Semalam mengemas-mengemas purse yang dah tebal dan berat...bukannya banyak duit, tapi penuh dengan segala macam resit, bil dan ntah apa-apa kad... duit adalah sikit, tapi bila tengok balik..laa...sekarang ni semuanya pakai kad... selain dari kad yang asas (IC, lesen memandu dan satu dua kad kredit), ada kad MPH (satu kad yang general, satu kad MPH Kid) ... ada kad Bonuslink, ada kad mesra, ada kad Insurance Perubatan(diri sendiri dan seorang anak...ni nasib baik tak bawa untuk semua... actually ada 10 kad medical insurance utk setiap seorang ahli keluarga...!), ada kad ahli Al-Wahida Marketing.. ni sebab beli barang HPA, ada kad Ria ...ni sebab selalu sangat beli seluar etc di Pusat Pakaian Hari-hari...ada kad kedai buku Sri Tanjong di seksyen 9 .. ni sebab selalu beli buku teks/rujukan sekolah, ada kad AAM dan dan dan.....

.... sedang belek2 kad-kad tersebut, terbelek lah lesen memanduku... sekali baca..biar betul, baca kali kedua, baca kali ketiga..eh, betul lah...tarikh luput..... 18/01/2009!!! Lepas tu cari dalam semua compartment purse tu, kot kot adalah terselit kad tambahan lesen memandu yg telah diperbaharui... tak ada... Ya Allah...selama 5 bulan ni ( Ya...sila baca ..5 BULAN ya...bukan 5 hari!!!) saya memandu dengan lesen memandu yang telah mati! ALhamdulillah tak kena tahan semasa operasi JPJ atau dek polis trafik ke.... Hurm... memang tak teringat langsung nak membelek-belek lesen tu....ingat lama lagi .... ialah kita renew selalu 5 tahun sekali!

Akhirnya pagi tadi pergi ke Pejabat Pos Besar Shah Alam...minta tolong adik kat kaunter tu cek dah pernah renew tak... adik tu senyum-senyum cakap..."akak tak pernah renew lagi ni..."
.....huhuhu.... terus renew dan dan tu jugak....

....Hurm..tak pernah dibuat macam ni...selama 25 tahun ku memandu....!!

Tuesday, June 2, 2009

HAPPY BIRTHDAY TO ME

HAPPY BIRTHDAY TO ME !!

Syukur Alhamdulillah kerana mengurniakan kesihatan yang baik dan segalanya dalam kehidupanku! Sesungguhnya semoga bertambah lagi setahun umurku akan meningkatkan lagi kesedaranku dan menambahkan lagi keinsafanku ke hadrat Allah SWT. Betapa segalanya adalah kepunyaan Allah semata hatta walau sedetik waktu, sesaat nafas yang dihembus hendaklah membuatkan diri ini semakin tunduk dan tawadduk kepada Allah SWT.

AMIN.



Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....