Sunday, January 27, 2008

Ya Allah, mudahkanlah segala urusan......

Rabbi Yassir Walatu'assir. Rabbi Atmim bil khair

"Ya Allah, mudahkanlah segala urusan, jangan lah disusahkan. Ya Allah sempurnakanlah dengan segala kebaikan."

Ini lah do'a yg saya baca setiap kali selepas solat samada solat fardhu atau solat hajat, sebaik sahaja mendapat surat tawaran dari Lembaga Tabung Haji(LTH) utk menjadi tetamu Allah swt.
Do'a ini juga saya baca sepanjang masa berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah, dan sehinggalah selamat sampai di Malaysia. (dan saya berazam akan terus mengamalkan sehingga bila2).

Janji Allah itu mmg benar. Walaupun saya berangkat ke Tanah Suci bersama ibu mertua yg sudah tua dan uzur, namun sepanjang masa saya langsung tidak berasa seperti terbeban atau sebagainya. Pesan rakan2 dan saudara yg sudah pernah menjadi tetamu Allah, " IKHLAS dan
SABAR adalah dua perkara yg mesti ada pd diri kita sepanjang masa, terutama jika pergi bersama ibu mertua !"

Banyak cerita yg saya baca dan dengar (diceritakan oleh rakan yg pernah pergi menunaikan fardhu haji).... hurm...cerita antara ibu mertua dan menantu(terutama menantu perempuan)!
Saya masih ingat kata2 Prof MKI sebelum saya berangkat ke Tanah Suci Mekah,
" You pergi bersama siapa?" tanya beliau.
Saya jawab, "suami, ibu mertua dan abang ipar"
Tambah beliau, " InsyaAllah you akan selamat di sana, tapi saya rasa cabaran dan dugaan you yg paling besar ialah ibu mertua you"

Saya faham kata-kata beliau.

Dengan itu saya mempersiapkan diri ini akan segala kemungkinan. Kadang-kala hati berkata-kata,"mampukah aku?, mampu kah aku? mampukah aku menjadi menantu mithali" Setiap kali selepas solat aku berdo'a, " Ya Allah, Engkau kurniakan kpd ku kesabaran
dan keikhlasan yg tinggi, sepanjang masa bersama ibu mertuaku. Engkau kurniakanlah kesihatan yg baik sepanjang masa aku berada di Tanah SuciMu, supaya aku boleh menjaga ibu mertua dgn baik, Engkau kurniakan perasaan kasih-sayang dlm hatiku terhdp ibu mertua sebagaimana aku kasih dan sayang kpd ibuku sendiri. Rabbi Yassir Walatu'assir. Rabbi Atmim bil khair"

Alhamdulillah, Allah Maha Besar..........
Sepanjang masa bermula saat hendak bertolak dari rumah, sehinggalah ke akhir hayat beliau, segala-gala dipermudahkan Allah swt. Walaupun sejak di Mekah sebelum wukuf lagi, ibu mertuaku sudah mula tidak sihat, kerana batuk berkahak sepanjang masa ditambah lagi beliau mmg ada penyakit lelah. Makan perlu bersuap, berjalan perlu dipapah, berwudhuk juga perlu diambilkan, baju perlu dipakaikan, kaki perlu diurut setiap hari, namun sedikit pun aku tidak rasa membebankan...malahan semuanya dilakukan dgn rela hati .... sehingga ada di antara jemaah yg bersama ku berkata, "Ya Allah, awak jaga mak mertua awak macam jaga ibu sendiri. Kalau saya pun saya tak tahu samada saya boleh buat macam tu"

Saya menjawab, "Ibu mertua pun ibu saya juga. InsyaAllah apa yg saya lakukan semuanya saya niatkan kerana Allah SWT. "

Inilah yang paling aku kagum dengan kebesaran dan janji Allah.... kita hanya perlu berdo'a dengan bersungguh hati, InsyaAllah Allah makbulkan.
Dan saya paling bersyukur kerana sayalah antara anak dan menantu yg terpilih utk
bersama-sama ibu mertua sehingga ke akhir hayat beliau, Sehinggakan saya dapat bersama-sama memandikan dan mengapankan jenazah beliau. Dimana ini adalah satu perkara yg sangat mustahil bagi seorang perempuan dinegara Arab ini, utk bersama-sama mengikuti van jenazah ke mesjid utk memandikan dan mengapankan jenazah.

Lazimnya di negara Arab, seorang perempuan tidak dibenarkan mengikuti ke mesjid utk urusan jenazah. Semasa di Hospital Syisyah, selepas doa tahlil dibacakan oleh ustaz LTH, pihak muasasah Arab Saudi sudah bersedia dengan pengusung jenazah utk dibawa menaiki van jenazah. setelah jenazah ibu mertuaku diletakkan di dalam van, suamiku, abang iparku dan
seorang ustaz pakej UTAS terus menaiki van itu bersama.
Tatkala itu, hatiku berkata, "Eh...takkan aku nak tinggal kat hospital ni, nak ikut jugak!"
Aku pun terus bergegas hendak menaiki van tersebut, tiba-tiba.....
driver van jenazah itu (seorang bangsa Arab) terus mengatakan, "La'!" (maksudnya "tidak", saya tidak boleh ikut serta)...terpinga-pinga sekejap.....maklumlah nak cakap Arab tak pandai.....

Namun begitu Alhamdulillah, ustaz LTH beserta seorang petugas LTH yg fasih berbahasa Arab masuk campur.... mereka memohon aku dibenarkan ikut serta.
Dengan kuasa Allah, akhirnya aku dapat ikut serta memandikan dan mengapankan jenazah ibu mertuaku. (berguna juga aku mengikuti kursus pengurusan jenazah yg dianjurkan oleh Pusat
Islam, UiTM beberapa tahun lalu walaupun ingat-ingat lupa)...

Urusan memandi dan mengapankan jenazah dilakukan di sebuah mesjid lain, mesjid Huzaifah, bukan di Mesjidil Haram. Tempat memandikan jenazah perempuan dan lelaki adalah berasingan. Segala-galanya sangat professional dgn kelengkapan yang lengkap. Petugas di mesjid itu juga kelihatan sangat cekap dgn kerja mereka. Maklumlah setiap hari setiap waktu ada sahaja orang meninggal di Mekah...ini berdasarkan pengalaman setiap kali selepas solat fardhu ada sahaja solat jenazah dilakukan di Mesjidil Haram. In fact sewaktu jenazah ibu mertua saya di solatkan selepas solat isya' di Mesjidil Haram, suami memberitahu terdapat 7 lagi jenazah lain yang disolatkan serentak!

Selepas itu, ada juga beberapa orang jemaah yg bertanya kepadaku," Eh, awak tak takut ke semasa tolong mandikan tu, awak tak menangis ke?"
Ya Allah, Ya Tuhanku. Maha Suci Maha Agung Maha Bijaksana Maha Mengasihi......syukur Alhamdulillah....Inilah pengalaman yg akan ku kenang sepanjang hayat ku.

Sememangnya saat itu aku tidak langsung menangis, juga tidak ada sekelumit perasaan takut... walaupun mmg ada perasaan sedih namun kami bersyukur kerana ibu mertuaku meninggal setelah selesai semua rukun dan wajib haji dan dikebumikan di Tanah Suci Tanah Haram Kota Mekah, disolatkan di Mesjidil Haram oleh beribu (mungkin berjuta krn waktu itu baru sahaja pulang dari wukuf dan melontar di Mina, orang masih ramai di Mekah).

Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas ruh ibu mertuaku.Dalam kenangan. Semasa baru tiba di airport Jeddah dari KLIA.

Al-Fatihah.

Sunday, January 20, 2008

SELAMAT KEMBALI

Just to inform to all my dearest blogger's friends out there...

Alhamdulillah saya telah selamat sampai ke Malaysia pada hari Jumaat pukul 11:30 malam di KLIA. Alhamdulillah juga saya dan suami serta my BIL juga sihat.

Menjenguk sekejap di laman blog yg telah ditinggalkan lama....
Utk pengetahuan semua, my MIL telah meninggal dunia di kota suci Mekah pada 31 Dis 2007, pukul 2:55pm (waktu Saudi) kerana jangkitan paru2. Juga telah selamat dikebumikan di sana, Semoga rohnya dicucuri Rahmat dari Allah SWT dan disertakan bersama orang-orang yang soleh.
Amin.

InsyaAllah akan update apa2 berita lagi...will be very busy next few days..........
Got a first call from blogger Abang Long tadi bertanya khabar...........
Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....