Wednesday, October 31, 2007

Allah Lebih Menyayanginya

Allah Lebih Menyayanginya
30th Oktober 2007

Setiap pagi apabila membuka blog, pautan blog yg pertama sekali akan ku klik ialah blog D. Ini adalah kerana aku sentiasa mahu mengikuti perkembangan kesihatan suami D, dikenali sbg (Allahyarham)Mr D. Gembira apabila membaca D telah update blog nya dgn memberitahu bahawa pada 29th Oktober 2007 ialah tarikh lahir (Allahyarham)Mr D... namun begitu hati tersentuh kerana membaca keadaan (Allahyarham)Mr D masih tidak menentu.

Lalu teringat pd seorang sahabat yg ada membuat rawatan kanser melalui Al-Quran. Terus segera menghubungi sahabatku meminta buku yg digunakan oleh beliau. Hajat hati ingin fotostat segera buku tersebut, untuk diberikan kpd abang (Allahyarham) Mr D, yg dijangka akan bertolak ke UK. (melalui n3 terakhir, D menyatakan abang iparnya duduk di Shah Alam). Tanpa membaca bahagian komen n3 terakhir di blog D, aku terus menghantar sms kpd D, meminta no hp abang iparnya itu. Namun tiada mendapat balasan. Dalam hati berkata, mungkin D sedang sibuk melayani anak2 dan (Allahyarham)Mr D.

Pada masa yang sama, seorang lagi sahabat, Kak Norehan dtg ke bilik. Aku pun menceritakan kisah D dan (Allahyarham) Mr D kpdnya. Bila balik ke pejabat beliau, beliau menelefon meminta URL blog D, terus aku memberinya. Selang beberapa minit Kak Norehan menelefon ku,
"Azzah, u baca kat bhgn komen, ada somebody tulis Mr D dah meninggal dunia!"
Terperanjat sungguh, terkedu, tak tahu apa yang perlu dikatakan. Segera aku klik di bhgn komen, dan membacanya.

Innalillahi wainnailaihiraajiun.

Nampaknya tidak sempat aku mengirim salinan buku mengenai rawatan penyakit kanser melalui Al-Quran kpd D, suaminya telah pergi lebih dahulu. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi nya. Sememangnya dari n3 yg dibaca di blog D, aku dapati D seorang yang sangat tabah menghadapi saat-saat getir sebegini, melayani anak2 yg masih memerlukan belaian seorang bapa. Bgmn beliau terpaksa menjawab persoalan anak2 yg masih belum mengerti sepenuhnya, dan menerangkan kemungkinan yang akan berlaku kpd ayah mereka. Terutama dalam n3 di mana D terpaksa menjelaskan kpd anaknya yg paling kecil, (di quote dr blog D):

With this, I think the children understand the situation a little bit better (though Princess tries to be funny by making ridiculous jokes). I have even told Little D about it. He seemed a little hesitant after listening to it, and asks heart-breaking questions like, "but if Abah is gone, then I wouldn't have any daddy anymore! Who's going to look after us?"

tanpa dapat ditahan2, airmataku laju membasahi pipiku...

untuk D dan anak2, akak doakan agar D sentiasa tabah menghadapi hari-hari mendatang demi anak2, InsyaAllah segala yg ditakdirkan ini adalah suratan Ilahi. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang.

Doa Ketika Menerima Berita Orang Meninggal DuniaErtinya: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kami kembali pula kepada Allah dan kami pasti kembali kepada Tuhan kami. Ya Allah! Catatlah mayat ini pada sisi Engkau dalam golongan orang-orang yang baik, dan jadikanlah catatannya dalam golongan yang terpuji / tinggi.


Ya, D tidak mengenali siapa diriku, begitu juga aku tidak mengenali D dan keluarga secara zahiriah. Namun kemajuan teknologi internet telah mengenalkan kami melalui blogsphere. Persahabatan terjalin, kata-kata pengenalan diungkap. Jalinan persahabatan yang tersimpul, menyatukan hati-hati kami. Doaku untuk D dan anak2, tabah dan cekalkan hati, kerana kehidupan perlu diteruskan. Ajarlah anak2 agar sentiasa mendoakan untuk abah mereka, kerana sudah termaktub seperti hadis nabi:

"Apabila seorang manusia meninggal maka putuslah amalnya, kecuali tiga hal: Sedekah jariyah, anak yang soleh yang mendo'akannya atau ilmu yang bermanfaat sesudahnya"
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, Nasa'i dan Ahmad).

Monday, October 29, 2007

Hari Raya Aidil Fitri 2007

Hari Raya Aidil Fitri 2007

Kami menyambut Hari Raya pertama di rumah ayahanda dan bonda ku di Pontian. Alhamdulillah, kedua ayahanda dan bonda ku dipanjangkan umur sehingga ke hari ini. Ayahanda sudah berumur 84 tahun dan bonda 69 tahun.

Ayahanda dan bonda tersayang


Saturday, October 27, 2007

Suasana Kampung

Kami balik ke kampung pada hari Khamis 11 Oktober 2007. Dua hari sebelum Hari Raya Aidil Fitri. Suasana kampung yang tenang dan nyaman, rumah atuk yang dikelilingi pohon2 buah-buahan (manggis dan mempelam, pokok durian dan kelapa dah kena tebang) ...membuatkan anak2 ku sangat senang bermain di kawasan yang lapang, berbanding di rumahku di bandaraya Shah Alam.
Sehari sebelum hari raya, masing2 sibuk membantu atuk membersihkan kawasan sekeliling. Anas ditugaskan oleh atuk memberus lantai anjung di tepi rumah, Ammar, Wafa' dan Mu'adz menolong Wan dan Ayah Cik menyapu rumput dan daun kering utk dibakar.

Anas dan Ammar menunjukkan kepakaran masing2

Yang paling seronok ialah Ammar dan Anas, kerana dapat menunjukkan kepakaran masing2 memanjat pokok manggis, sesuatu yang tidak dapat mereka lakukan di rumah mereka di Shah Alam!!!

Wednesday, October 24, 2007

Kamera Baru

Beberapa bulan lepas digital kamera Canon ku telah rosak kerana jatuh. Seminggu sebelum Hari Raya, aku pun mula "slow talk" dgn hubby agar membelikan digicam yg baru... al-maklum lah Hari raya hampir tiba, rasa satu kekurangan pula tidak dapat bergambar sempena Hari Raya bersama keluarga dan datuk nenek untuk kenangan..apabila balik ke kampung selalu nya semua cucu2 (anak kakak dan abang) akan bergambar kenangan bersama atuk dan wan...
akhirnya beberapa sebelum pulang ke kampung dapatlah daku digital kamera ini .... Olympus FE-280 ...waduh...Boleh lah bergambar sakan sewaktu hari raya (next n3 nanti diupdatekan gambar2 semasa Raya dikampung) Ingin tahu lebih lanjut berkenaan Digital Camera terkini, sila klik pd iklan di sebelah kanan ->mengikut manualnya digicam ini mempunyai beberapa ciri spt:

SUPER-SLIM 0.65-INCH, ALL-METAL BODY DESIGN.
An amazingly slim, all-metal camera that's slightly over a 1/2-inch thick. Fits practically anywhere so you can capture memories wherever you go.

FACE DETECTION.
Whether you're at a family reunion or a barbeque with friends, you always want great portrait shots. Face Detection tracks and focuses on your subjects' faces and optimizes exposure for sharp, brilliant portrait pictures.

DIGITAL IMAGE STABILIZATION (DIS) MODE & EDIT.
With high ISO sensitivity and faster shutter speeds you can freeze the action to capture sharp, blur-free images, even if the camera or your subject is moving. DIS Edit uses built-in gyro sensors to track camera movement so you can fix blurry images right in the camera.

21 SHOOTING MODES INCLUDING MOVIE WITH SOUND.
Always get the best shot. Preset shooting modes optimize your camera's settings for sharp, brilliant photos. Modes include Portrait, Landscape, Sunset, Night Scene, Sports, Landscape, 3 Underwater Modes plus many more. Shoots TV-quality movies with sound.

PERFECT SHOT PREVIEW.
It's no longer necessary to take multiple shots and then try to select the best one. Using a live, multi-frame window on the LCD, you can preview the effects of various settings and select and capture the perfect one before you shoot.

Wednesday, October 10, 2007

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Hari ini hari terakhir saya online, kerana IA jika tiada aral melintang esok kami sekeluarga akan pulang ke kampung di Johor. My hubby and I sama-sama orang Johor, cuma bandar lain-lain, so, tahun ini balik kampung Pontian dulu (kampung saya lah tuh...hehehee).. lepas tu baru balik Parit Raja, Batu Pahat pula...dekat je lebih kurang 1 1/2 jam dari Pontian.
Kat kampung I takde streamyx, so selama seminggu lah terpaksa cuti dari blogging...


Gambar keluarga yg diambil ketika Kak Long balik cuti pd bulan Ogos baru-baru ini. Masuk tahun ini sudah 3 tahun kami beraya tanpa Kak Long(sob..sob..sob)

Saya ingin mengambil kesempatan ini utk momohon ampun dan maaf jika ada terkasar bahasa semasa berinteraksi di alam maya ini...utk mereka yg berada di Malaysia, jika nak singgah ke rumah berhari raya tu, sound-sound dulu, manalah tahu saya tak de kat rumah... yg jauh di perantauan , selamat menyambut hari raya bersama keluarga dan rakan taulan di sana. Tapi melalui pengalaman lepas saya rasa seronok beraya di perantauan kerana disambut beramai-ramai bersama semua Muslim dari pelbagai bangsa dari seluruh pelosok dunia...meriah.....

Hari raya hari yang berkat
Bermaaf-maafan sesama saudara
Hai maknusia bulatkan tekad
Perintah Allah laksanakan segera

Sebulan genap kita berpuasa
Semoga digolongkan pada orang berjaya
Diperintah sudah oleh Yang Berkuasa
Sesudah berpuasa kita beraya

Cincin disarung hati berdebar
Jarinan lembut wajah terhias
Ramadan disambut penuh sabar
Aidilfitri disambut dengan meriah

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakrapan

Tanpa mengira miskin kaya
Pangkat kedudukan hamba shaya
Sama-sama menyambut raya
Maaf-maafan dihari bahagia

Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami menyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan


Tuesday, October 9, 2007

Travelog Haji

Travelog Haji

Hari ini Selasa 9hb Oktober 2007, satu pelancaran buku bertajuk Travelog Haji yang ditulis oleh Prof Mohd Kamil Ibrahim atau lebih dikenali sbg Prof MKI di kalangan bloggers. Pada awalnya walau pun kami sebenarnya berkerja ditempat yg sama, namun kami saling tidak mengenali kerana beliau dari fakulti yg berlainan dan kami tidak pernah bertemu dalam apa jua majlis. Namun begitu alam maya telah menemukan kami seperti juga bloggers yg lain. Saya bloghopped ke blog prof mki dari blog zlaa, rakan sekerja saya yg kini berada di UK.
Apabila mengetahui bahawa prof mki akan melancarkan buku terbaru beliau ini melalui n3 beliau, saya tidak melepaskan peluang untuk membaca buku tersebut, kebetulan jika diizinkan Allah swt, saya dan suami akan menjadi tetamu Allah pada hujung tahun ini. Oleh itu buku ini mungkin akan memberi pengajaran yg berguna buat kami nanti.
9:30 pg saya pun bertolak dari fakulti saya ke Dewan Annexe, UiTM. Sampai di sana kelihatan sudah ramai orang hadir memenuhi dewan lalu saya segera mengambil salah satu tempat duduk yg kosong. Majlis dimulai dengan bacaan doa oleh Ust Aminudin Sarul, diikuti dengan bacaan Al-Quran Surah Ar-Rahman oleh Ust Md Idris Abdullah. Sungguh sebak rasa hati mendengar bacaan beliau apatah lagi membaca terjemahan surah Ar-Rahman, di mana intipati surah ini ialah ayat yang diulang-ulang , "maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan"
...............
Selepas itu ucapan pelancaran oleh penaja buku ini iaitu YB Dato' Dr Mohd Zaini Mohd Arief. Beliau telah membeli sebanyak 700 nashkah utk di berikan sbg hadiah etc. Apabila tiba giliran Prof MKI memberikan ucapan, airmata tanpa disedari meleleh keluar apabila mendengar 'deklamasi' Jamratul Aqabah Mengubah Segalanya. Meremang bulu roma saya. itulah perasaan saya. Sesungguhnya saya belum pernah menjejakkan kaki ke Tanah Suci Mekah sebelum ini walaupun utk membuat umrah. Tetapi apabila mendengar deklamasi Prof dan membaca buku itu sekembalinya ke pejabat saya (baru sempat baca sehingga bab 19), terasa seperti berada di sana, dan hati terasa sungguh dekat. Ya Allah Ya Tuhanku, semoga aku dan suami akan dapat menjadi tetamuMu Ya Allah pada tahun ini. Amin.
Prof MKI sedang menandatangani buku
YB Dato Zaini sedang menandatangani buku

Akhir sekali semua yang hadir mendapat buku ini secara percuma seorang satu... dan selepas majlis saya sempat mendapatkan tandatangan prof dan juga Dato' Zaini iaitu orang yg menaja buku tersebut.
Prof menandatangani buku menggunakan nama blogger's ku, Nurazzah8 (pertama kali menalipon Prof bertanya kpd ku, kenapa Nurazzah8, bukan 7, bukan 9... kenapa ya?)

Sifu PTS Puan Ainon sedang menerangkan teknik menulis PTS kpd beberapa orang pensyarah Pusat Islam, UiTM

Sunday, October 7, 2007

Khatam Al-Quran

Khatam AL-Quran

ALhamdulillah, Jumaat 5 Oktober 2007, kumpulan taddarus di fakulti ku telah khatam Al-Quran sempena Ramadhan. 11:30 pg semua yg terlibat telah berkumpul di surau fakulti, bersama Ustazah Nafizah. Majlis dimulakan dengan doa pembukaan dan kemudian bacaan Al-Quran dari surah Ad-Dhuha hingga An-Nas. Setelah selesai doa khatam Al-Quran di bacakan oleh Ustazah Nafizah. Kemudian kami pun berselawat beramai-ramai sambil bersalam-salam memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat kekasaran bahasa atau perbuatan di antara sesama sendiri. Waktu ini lah ada di antara kami yg tidak dapat menahan airmata dari jatuh bercucuran, mengenangkan bulan yg mulia ini hampir ke penghujungnya, suasana yg hanya diperolehi hanya setahun sekali.
Majlis bersurai lebih kurang jam 1:00 tghr dengan masing-masing membawa buah tangan pulut kuning dan rendang + bunga telur + goodies (coklat, kurma, saputangan) sumbangan beberapa orang ahli yg pemurah, semoga Allah swt murahkan rezeki mereka di masa akan datang.
Amin. InsyaAllah jika panjang umur dan murah rezeki bertemu lagi di Ramadhan tahun 2008.

Tuesday, October 2, 2007

Bazar Ramadhan Oh Bazar Ramadhan..............

Bazar Ramadhan Oh Bazar Ramadhan..............

Hurm...sudah sekian lama tidak menjejakkan kaki ke Bazar Ramadhan. Hanya membaca dalam akhbar dan mendengar berita tentang Bazar Ramadhan yang meriah di seluruh Malaysia sepanjang bulan Ramadhan ini. Apatah lagi di Shah Alam, di beritakan ada lebih 20 Bazar Ramadhan!!! Tapi kami sekeluarga mmg jarang ke sana. Sejak 2-3 tahun lepas kami mengisytiharkan kempen "Pasar Malam Sifar" (termasuklah Bazar Ramadhan).
Ada beberapa perkara yg membuatkan kami tidak ke Pasar Ramadhan (berdasarkan pengalaman lalu)
1) Keluarga ku besar, jadi kalau nak beli tak boleh beli sikit2... nak kena beli banyak...
2) Makanan yg dibeli tidak terjamin boleh memenuhi selera kami
3) Kadangkala kualiti nya sangatlah tidak memuaskan...
4) Aku sgt berkira tentang kebersihan makanan, jadi kalau kat luar tu tak tahulah terjamin ke tidak kebersihannya...apalagi jika lihat ada lalat berterbangan.........
5) Hubby tak suka makan di luar / makan makanan yg dibeli diluar

... ini adalah antara perkara yg membuatkan kami jarang ke pasar malam/Ramadhan...

tetapi entah mengapa semalam dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, tiba2 sedar2 dah masuk parking kat Bazar Ramadhan Sek 7..... pusing-pusing kakiku berhenti digerai menjual kuih-muih... hajat hati nak tambah sikit kuih ke dalam menu kami petang ini.... lama juga memerhati kuih apa yg hendak dibeli...akhirnya membeli kuih ketayap (kuih gulung warna hijau tu...) RM2.00 = 6 ...
Selepas azan maghrib, aku pun berbuka dgn kurma 3 biji... dan minum air, lepas tu terus mencapai kuih ketayap yg ku beli tadi... nngapp.... masuk mulut..... tiba2.......kuluahkan semula...alamak...! Isinya rasa dah masam...basiii................rasa menyesal bertamu dihatiku....
...(di hujung mata aku nampak hubby menjeling ke arahku...seperti berkata.."haaa kan dah cakap jangan beli kat pasar malam/ramadhan.......)

......aduish....lagi rasa bersalah.....kerana telah melanggar kempen "Pasar Malam SIfar" kami!!!
(dalam hati berkata, "Baru padan muka aku..." )
Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....