Tuesday, May 22, 2007

21 May 2007 Kenaikan Gaji Terbaik Kakitangan Awam

21 May 2007 Kenaikan Gaji Terbaik Kakitangan Awam... Adakah kualiti kerja turut meningkat???

Sejak semalam rata-rata perbualan yang paling kerap didengar di kalangan kakitangan awam di Malaysia ialah mengenai kenaikan gaji yang diumumkan oleh Perdana Menteri sempena sambutan Hari Pekerja Kakitangan Awam.

Datang saja ke pejabat rakan sudah bertanya, "You dah tau ke berkenaan kenaikan gaji?"... I jawab ," Tau lah dia orang nak umumkan hari ni, tapi tak tau lah pulak utk kita pensyarah ni berapa peratus naik"...

Mengikut berita dalam suratkhabar, kenaikan ini adalah yang terbaik dalam sejarah perkhidmatan awam apabila kerajaan memberi kenaikan gaji antara 7.5% hingga 35% kpd pekerjanya berkuat-kuasa 1 Julai ini.

yang paling beruntung ialah anggota PDRM dan ATM... kerana kerajaan memberi kenaikan tambahan sebanyak 20% di atas peratusan kenaikan gaji kakitangan awam.

Rujuk
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0522&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

untuk berita selanjutnya.


Selain pemberian kenaikan gaji pokok, kerajaan turut mengumumkan kenaikan Elaun Kos Sara Hidup (COLA) sebanyak 100 peratus bagi menampung kos hidup kakitangan awam yang tinggal di bandar-bandar besar (termasuk lah Shah Alam !!)

Namum begitu apa yg hendak saya sentuh di sini ialah implikasi kenaikan gaji itu sendiri.

1) Adakah produktiviti pekerja turut meningkat? Ini yang paling penting ! Apabila majikan naikkan gaji, mesti ada expectation mutu dan kualiti kerja juga mesti meningkat.... terutama jabatan-jabatan yang memberi servis kpd kakitangan awam spt JPJ, JPN, Imigresen, Pejabat Pos, dll....

2) Kenaikan harga barangan runcit di pasaran? ... minggu lepas dah umumkan harga tepung dah naik...bila harga tepung naik...org jual kuih pun naikkan harga... makanan yg berasaskan tepung juga naik... roti canai kat kedai mamak pun naik harga...dsbnya...

3) Kenaikan harga kos servis prasarana turut meningkat? .. tambang bas sekolah, pengangkutan awam... dll...

.....

Akhirnya selepas tolak, campur, bahagi dan darab, naik gaji tu sama juga seperti dulu... (mungkin ada lah baki lebih sikit utk simpanan..)..... yang penting di sini bgmn bijaknya kita menguruskan kewangan kita...tak kira gaji kecik ke, gaji besar ke.....pepatah orang tua-tua
"BESAR PERIUK BESAR LAH KERAKNYA" mungkin ada betulnya.

Masa gaji kecik, pandai kita berjimat cermat, tapi bila gaji dah besar, rasa kuasa membeli kita pun dah naik, so, dah pandai nak makan lebih sedap, nak pakai baju dan kasut branded, pergi belanja pun dah pandai pilih kedai, kalau dulu di pasar malam, sekarang di pasaraya besar...

WALLAHUALAM... tepuk dada tanya hati...

No comments:

Post a Comment

Berikan sumbangan terbaik anda! Teruskan menyumbang ke Tabung Aqsa2Gaza Emergency Relief sekarang!!! Akaun Maybank Islamic: 5515 7500 4299 Akaun Bank islam : 12 092 01 003490 4 Kemudian sila maklumkan kepada: admin@aqsasyarif.org.my

Nak Baca Entri Lain? Klik Sini....